Rekenkamer
De Rekenkamer onderzoekt namens de gemeenteraad of het gemeentebestuur zijn werk goed doet en wat er eventueel beter kan. De Rekenkamer laat hiervoor onderzoek doen naar onderwerpen waarover de gemeente beleid maakt en uitvoert.
De Rekenkamer kijkt daarbij of:
- het beleid de inwoners oplevert waarvoor het is bedoeld (doeltreffendheid);
- de gemeente geld en andere middelen op de juiste manier gebruikt (doelmatigheid);
- de gemeente werkt volgens wet- en regelgeving (rechtmatigheid).
Na de uitvoering van een onderzoek, biedt de Rekenkamer het onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen aan de gemeenteraad aan. Die kan zo nodig het beleid aanpassen.
In het kort:
- De Rekenkamer is onafhankelijk en heeft een positief kritische houding.
- De Rekenkamer ondersteunt de gemeenteraad bij het uitvoeren van zijn kaderstellende en controlerende taak.
- De Rekenkamer draagt bij aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Hardenberg.
Dit doet de Rekenkamer
Samenstelling
Volgens de Wet Versterking Decentrale Rekenkamers moet elke gemeente een onafhankelijke rekenkamer hebben. De Rekenkamer Hardenberg bestaat sinds 16 januari 2024 uit 3 leden.
De Rekenkamer wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris Hanneke Kuik-Posthuma. Neem contact op via 06 42 89 11 60 of rekenkamer@hardenberg.nl
Onderzoeken
Lopende onderzoeken:
- Fonds Maatschappelijke Initiatieven gemeente Hardenberg (pdf, 207,75 KB)
- Doe Mee onderzoek Energiebesparingsplicht
Afgeronde onderzoeken:
- Digitale weerbaarheid gemeente Hardenberg (pdf, 668,95 KB)
- Communicatie en participatie bij ruimtelijke projecten, deel 1 (pdf, 998,62 KB)
- Communicatie en participatie bij ruimtelijke projecten, deel 2 (pdf, 1,73 MB)
- Eindrapport informatievoorziening jeugdhulp (pdf, 648,81 KB)
- Oplegnotitie informatievoorziening jeugdhulp (pdf, 211,68 KB)
- Bestuurlijke reactie informatievoorziening jeugdhulp (pdf, 176,55 KB)
Jaarplan en jaarverslag
De Rekenkamer stelt jaarlijks een jaarplan op met de activiteiten voor het komende jaar.
In het Jaarverslag staan de activiteiten die de Rekenkamer het afgelopen jaar heeft uitgevoerd.
- Jaarverslag 2024 en Jaarplan 2025 (pdf, 892,83 KB)
Werkwijze rekenkamer
De Rekenkamer heeft voor haar werkzaamheden en vergaderingen een reglement van orde en onderzoeksprotocol (pdf, 101,00 KB) vastgesteld. In het onderzoeksprotocol worden de verschillende fasen van het onderzoeksproces en de werkwijze uitgewerkt en toegelicht.
Contact
Heeft u een onderwerp voor de rekenkamer?
De Rekenkamer bepaalt zelf welke onderzoeken ze uitvoert. Wel kunnen gemeenteraad of inwoners aandacht vragen voor onderwerpen of onderzoeksvragen over gemeentelijk beleid. Neem daarvoor contact op met Hanneke Kuik-Posthuma via 06 42 89 11 60 of rekenkamer@hardenberg.nl.
Bij de keuze voor een onderwerp kijkt de Rekenkamer onder andere naar:
- de invloed van het beleid op inwoners;
- de risico’s dat het beleid anders uitpakt dan waarvoor het bedoeld is;
- de praktische bruikbaarheid van onderzoeksresultaten.