Verkoopprocedure fase II
Op 10 oktober 2025 start de inschrijving voor de gemeentelijke bouwkavels voor vrijstaande woningen en 2-onder-1 kapwoningen in Kloosterhaar. Binnenkort start ook de inschrijving voor de CPO-kavels in Kloosterhaar. Nu worden de procedure voor de gemeentelijke bouwkavels en de daarbij geldende voorwaarden beschreven. Later volgt de procedure voor de CPO-kavels.
Stappenplan
Voor de inschrijving en verkoop worden de volgende stappen doorlopen:
- De voorgenomen verkoop van de bouwkavels wordt kenbaar gemaakt via een publicatie in De Toren en op de website van de gemeente Hardenberg.
- Gedurende de periode van 10 oktober 2025 tot 3 november 2025 kan een ieder zijn/haar interesse voor de bouwkavels in De Meerstal II fase 2 in Kloosterhaar kenbaar maken door een inschrijfformulier in te vullen. Het inschrijfformulier vind u onderaan deze pagina. De inschrijfkosten zijn € 150 per kavel. Wanneer u bij een eventuele loting geen optie krijgt op de koop van een kavel, dan wordt het bedrag terugbetaald. Bent u niet aanwezig bij de loting zonder u vooraf af te melden, dan ontvangt u uw inschrijfgeld niet terug. Afmelden kan tot 1 dag voor de loting.
- Wilt u zich inschrijven voor een kavel voor een 2-onder-1-kapwoning? Dan moet er altijd een medebouwer zijn. De bouwer en de medebouwer schrijven zich als koppel in (dus voor twee kavels).
- Kunt u geen medebouwer vinden? Neem dan contact op met het Woonteam. Zij brengen u in contact met belangstellenden voor een 2-onder-1-kapwoning (voor zover aanwezig).
- Kun u dan nog geen medebouwer vinden? Dan kunt u zich niet inschrijven.
- Heeft u samen met uw medebouwer tijdens de loting een kavel bemachtigd, maar ziet/zien u en/of uw medebouwer tijdens de optieperiode af van de kavel? Dan bent u ook de optie en betaalde optiegelden kwijt.
- De inschrijvingen worden vervolgens gecheckt bij de Gemeentelijk basis administratie (GBA).
- Er wordt geloot, tenzij de kavels kunnen worden toegewezen. Dit kan alleen als er bij inschrijving geen kavels over ingeschreven zijn. Bij een dubbele inschrijving op welke kavel dan ook, wordt er geloot voor alle kavels voor welk type kavel men zich heeft ingeschreven (vrijstaande- of 2-onder-1-kapwoning). De lotingsprocedure is als volgt:
- De inschrijvers worden uitgenodigd voor de loting.
- Alle aanwezige inschrijvers ontvangen op de avond van de loting een nummer voor de loting.
- De (eventuele) loting / toewijzing vindt plaats op 10 november 2025 vanaf 19.00 uur in Dorpshuis ’t Haarschut in Kloosterhaar.
- De loting wordt, in het bijzijn van een notaris, verzorgd door een wethouder of andere vertegenwoordiger van de gemeente Hardenberg.
- Er vindt en loting plaats voor de kavels voor de vrijstaande woningen en een loting voor de kavels voor de 2-onder-1-kapwoningen.
- De wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger trekt een nummer dat hoort bij een inschrijver.
- De naam van de inschrijver wordt door de wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger voorgelezen en de inschrijver komt naar voren of iemand van het Woonteam komt naar de inschrijver toe.
- Vervolgens wordt door de inschrijver een keuze gemaakt uit de kavels die nog beschikbaar zijn. Is er een keus gemaakt dan wordt de betreffende kavel gemarkeerd en worden de gegevens van de inschrijver (hierna te noemen optant) genoteerd.
- De optant voor deze kavel heeft vanaf dat moment een optie voor 4 maanden op de kavel.
- Achter een kavel kunnen op de verlotingsavond zelf maximaal twee reservekandidaten worden geplaatst. Deze reserveplekken worden op dezelfde avond verloot.
- Als een gewenste kavel niet meer beschikbaar is dan kan iemand zich, mits er niet meer dan twee reserves zijn, als reserve laten plaatsen achter desbetreffende kavel.
- De optant is voor de optie een optiebedrag van € 400 verschuldigd. Het betaalde inschrijfgeld van € 150 wordt op dit bedrag in mindering gebracht. De nog te betalen € 250 dient binnen 2 weken na de loting overgemaakt te worden op een rekeningnummer van de gemeente. Hiervoor ontvangt de optant een factuur.
- Vanaf de eerst volgende werkdag na de lotingsavond kan een ieder de ‘overgebleven’ kavels in optie nemen of zich reserve laten zetten achter de in optie gegeven kavels. Er mogen dan meer dan 2 reserves achter een kavel worden gezet. Toewijzing vindt plaats op basis van volgorde van binnenkomst per mail of telefonisch contact.
- Inschrijvers die zijn uitgeloot ontvangen het betaalde inschrijfgeld binnen twee weken terug op de rekening waarvan het inschrijfgeld is overgemaakt.
- Verlenging van de optie van maanden is na deze periode mogelijk voor nogmaals een termijn van 4 maanden tegen betaling van € 1.000.
- Vanaf 8 maanden nadat de eerste optie is verstrekt wordt er rekenrente in rekening gebracht van een percentage van de koopsom.
- Achter een kavel kunnen maximaal twee reservekandidaten worden geplaatst op de verlotingsavond zelf. Deze reserveplekken worden op dezelfde avond geloot.
- Als de kavel van uw wens niet meer beschikbaar is, kunt u zich als reserve laten plaatsen achter desbetreffende kavel (mits er niet meer dan 2 reserves zijn).
- Vanaf de eerstvolgende werkdag kan een ieder de "overgebleven" kavels in optie nemen of zich reserve laten zetten achter de in optie gegeven kavels. Er mogen dan meer dan 2 reserves achter een kavel worden gezet. Toewijzing geschied op basis van volgorde van binnenkomst per mail/telefonisch contact.
Voorwaarden bij uitgifte kavels
Voor de kavels gelden de volgende voorwaarden:
- Dubbele inschrijvingen (bv. Inschrijving voor vrijstaand én 2-onder-1-kapwoning en samenwonende koppels of koppels die gaan samenwonen die ieder op eigen naam inschrijven) worden uitgesloten van loting.
- Voor alle kavels geldt een zelfbewoningsplicht van 3 jaar.
- Kavels zijn niet overdraagbaar aan anderen. De kavels zijn ook niet bedoeld voor projectontwikkeling, zie: https://www.hardenberg.nl/bouwen-en-verbouwen/zelfbewoning
Algemene aandachtspunten
- U kunt als koper van een kavel gebruik maken van een aantal aantrekkelijke regelingen, zoals de kavelreserveringsregeling en leegstandswet. U kunt zich vast in deze regelingen verdiepen. Natuurlijk kunt u voor meer informatie terecht bij het Woonteam van de gemeente Hardenberg op 14 0523 en op hardenberg.nl/inwoners/wonen/kavels/regelingen
- Win informatie in bij aannemers of informeer wat het gaat kosten om zelf een woning te bouwen.
- Breng de overige kosten voor uzelf in beeld. U krijgt namelijk niet alleen te maken met de aanschaf van de woning en de kavel, maar ook met bijkomende kosten zoals de aansluiting op nutsvoorzieningen, kadasterkosten en notariskosten. In de brochureregeling in het rechtermenu hardenberg.nl/inwoners/wonen/kavels/regelingen vindt u een korte opsomming. Wilt u duurzaam bouwen? Houd hier ook rekening mee.
- Informeer bij een hypotheekverstrekker naar de mogelijkheden. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker neemt dit traject vanaf het eerste bezoek tot een offerte ongeveer twee maanden in beslag. Zorg dat u over alle benodigde informatie beschikt zoals de loongegevens, een geldig identificatiebewijs, pensioengegevens, wel of geen BKR-registratie. In een later stadium vraagt de hypotheekverstrekker ook om de aannemings- en koopovereenkomst.
- Wanneer wordt gekozen voor een notaris buiten de gemeentegrenzen, kan dit extra kosten met zich meebrengen (zoals volmacht/onderzoekskosten etc.). Deze kosten zijn voor de koper.
- Informeer wat de regels en voorschriften zijn volgens het bestemmingsplan, zodat u niet voor verrassingen komt te staan bij een vergunningaanvraag. U kunt hiervoor contact opnemen met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523. Tevens vindt u de informatie over het bestemmingsplan op omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/zoeken.
- Hebt u een kavel gekocht, maar is de koopakte nog niet gepasseerd? Houd er dan rekening mee dat acties die u onderneemt, zoals het laten uitvoeren van een sonderingsonderzoek, het maken van de bouwtekening of het aanvragen van een omgevingsvergunning voor eigen rekening en risico zijn.
- Vraag de benodigde vergunningen aan. Neem voor meer informatie hierover contact op met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523. Het behandelen van aanvragen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwe woning duurt ongeveer 8 weken. Daarna volgt er nog een bezwaartermijn van 6 weken waarna de vergunning onherroepelijk is (afhankelijk van Wkb).
Inschrijven voor een kavel
Wilt u zich inschrijven voor een kavel in Meerstal II, fase II? Stuur het pro-forma inschrijfformulier dan naar woonteam@hardenberg.nl.
- Inschrijfformulier 2-onder-1-kapwoning (pdf, 208,07 KB)
- Inschrijfformulier vrijstaande woning (pdf, 207,67 KB)
Belangrijke bestanden
- Kavelprijzen Meerstal II, fase II (xlsx, 10,57 KB)
- Stedenbouwkundig plan Meerstal II, fase II (pdf, 190,39 KB)
- Verkavelingstekening Meerstal II, fase II (pdf, 287,95 KB)