Rekenkamer
Namens de gemeenteraad onderzoekt de rekenkamercommissie het beleid of de plannen van de gemeente.
De commissie onderzoekt wat het effect is geweest. Of dat effect was waarvoor men het had bedoeld. Hoe het met de financiën is gegaan. En wat de effecten voor de samenleving zijn. De rekenkamercommissie doet het onderzoek niet zelf. Maar ze geeft een onderzoeksbureau de opdracht om dat te doen.
Met de onderzoeken van de rekenkamercommissie wil de gemeenteraad openheid geven over het beleid en de plannen van de gemeente. Het is een controlefunctie van de raad op het lokale bestuur: het college van burgemeester en wethouders. De gemeenteraad stelt de samenstelling van de rekenkamercommissie vast. En bepaalt wat de commissie mag en kan doen.
Vanwege de gemeenteraadsverkiezingen 2022 wordt er een nieuwe rekenkamer benoemd voor de periode 2022-2026
Budget
De Rekenkamer Hardenberg heeft een jaarlijks budget van € 25.000. Van dit budget voert zij al haar activiteiten uit:
- onderzoeken uitbesteden
- aan deskundigheidsbewaking- en bevordering doen
- de vergoedingen en reiskosten voor de voorzitter betalen
Heeft u een onderwerp?
Als u denkt dat een bepaald onderwerp door de rekenkamercommissie onderzocht moet worden, kunt u een e-mail sturen naar rekenkamer@hardenberg.nl. Geef daarbij het onderwerp aan en waarom dat onderzocht moet worden.
Uw suggestie wordt op een groslijst van onderwerpen geplaatst. De groslijst is alleen beschikbaar voor de commissieleden.
De rekenkamercommissie bepaalt zelf welke onderwerpen zij uiteindelijk laat onderzoeken.