Commissie bezwaarschriften

Bent u het niet eens met een besluit van ons? Bel ons op 14 0523. Dan proberen we het samen op te lossen. Een brief schrijven kan ook. We noemen dat bezwaar maken.

Als u bezwaar maakt, moet u belang hebben bij het besluit waartegen u bezwaar maakt. Alleen dan behandelen we uw bezwaar. 

We vragen advies aan de onafhankelijke commissie bezwaarschriften. Tijdens een bijeenkomst krijgt zowel de bewoner als de gemeente de kans om hun mening toe te lichten. Dit noemen we een hoorzitting. Daarna schrijft de commissie een advies.

De commissie bezwaarschriften bestaat uit een aantal leden. Zij werken niet bij de gemeente Hardenberg. Zij zijn onafhankelijk en adviseren de gemeente.

Leden

  • De heer P. van de Leur (voorzitter)
  • De heer mr. D. Pool (voorzitter)
  • Mevrouw mr. ing. J.W. Kempenaar
  • De heer mr. N.J. Arends
  • De heer H. de Groot
  • Mevrouw R.H.M. Plegt - Kuipers

Data hoorzittingen

De commissie houdt 2 keer per maand een hoorzitting. De hoorzitting is openbaar en start om 14.00 uur in het gemeentehuis van Hardenberg.

De hoorzittingen in 2024 op:

  • Donderdag 8 februari
  • Woensdag 28 februari
  • Donderdag 14 maart
  • Woensdag 27 maart
  • Donderdag 11 april
  • Woensdag 24 april
  • Donderdag 16 mei
  • Woensdag 29 mei
  • Donderdag 13 juni
  • Woensdag 16 juni
  • Donderdag 11 juli
  • Woensdag 24 juli
  • Donderdag 8 augustus
  • Woensdag 28 augustus
  • Donderdag 12 september
  • Woensdag 25 september
  • Donderdag 10 oktober
  • Woensdag 23 oktober
  • Donderdag 14 november
  • Woensdag 27 november
  • Donderdag 12 december

De hoorzittingen beginnen om 14.00 uur in het gemeentehuis in Hardenberg.

Jaarverslagen

De Commissie Bezwaarschriften geeft het college advies over binnengekomen bezwaarschriften. De bezwaarmakers leggen hun bezwaar uit tijdens een hoorzitting met de commissie. Het gaat om bezwaarschriften tegen besluiten van het college. De meeste besluiten zijn op basis van de regeling voor mandaat genomen.

In 2022 zijn er 116 bezwaarschriften binnengekomen, waaronder:

  • 45 over de bijstand.
  • 30 over ruimtelijk gebied.
  • 28 over Wmo leerlingenvervoer.
  • 11 over openbaar gebied.
  • 2 over de dienstverlening.

Bekijk het hele jaarverslag van 2022 (PDF, 279 KB) (pdf, 278,68 KB)

De Commissie Bezwaarschriften geeft het college advies over binnengekomen bezwaarschriften. De bezwaarmakers leggen hun bezwaar uit tijdens een hoorzitting met de commissie. Het gaat om bezwaarschriften tegen besluiten van het college (de meeste besluiten zijn via mandaat (met toestemming) genomen).

In 2021 zijn er 116 bezwaarschriften binnengekomen, waaronder:

  • 43 over ruimtelijk gebied.
  • 38 over de bijstand.
  • 25 over Wmo leerlingenvervoer.
  • 5 over de dienstverlening.
  • 2 over openbaar gebied.

In totaal zijn er 138 bezwaarschriften in behandeling genomen, waarvan 22 nog uit 2020:

  • 39 zijn voor de hoorzitting al ingetrokken, omdat het college een nieuw besluit neemt, of de bezwaarmaker tevreden is met de uitleg.
  • 43 waren ongegrond.
  • 29 waren niet ontvankelijk.
  • 9 waren gegrond.
  • 4 kregen een gemengd advies, omdat deze voor een deel ongegrond en voor een deel gegrond waren.
  • 15 zijn er nog in behandeling.

De commissie heeft geen algemeen geldende aanbevelingen opgesteld. Wel heeft zij in tien zaken concrete aanbevelingen gedaan. Bijvoorbeeld dat de onderbouwing van besluiten volledig en duidelijk moet zijn. Daarvoor moet belangrijke informatie opgevraagd en verwerkt worden bij het opstellen van onderliggende rapporten. Daarna pas kunnen de feiten en omstandigheden goed bekeken worden. Daaruit volgt dan een goed gemotiveerd besluit. 

Bekijk het hele jaarverslag van 2021 (PDF, 491 KB) (pdf, 491,03 KB)

Op deze pagina