Verkeersbesluit herinrichting kruispunten Hardenbergerweg
Verkeersbesluit herinrichting kruispunten Hardenbergerweg
De Teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van de Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;
gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;
-dat de Hardenbergerweg is gelegen in buiten de bebouwde kom en in beheer en onderhoud is bij de gemeente Hardenberg;
-dat de Hardenbergerweg in het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg type 2;
-dat de toegestane snelheid op de Hardenbergerweg 80 km/h bedraagt, uitgezonderd op het wegvak rondom het kruispunt met de Tweede Elsweg waar de toegestane snelheid 60 km/h bedraagt;
-dat bij het opstellen van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) van de gemeente Hardenberg locaties met een verhoogd veiligheidsrisico zijn geidentificeerd;
-dat de kruispunten Hardenbergerweg – Nieuweweg, Hardenbergerweg – Tweede Elsweg en Hardenbergerweg – Slotweg op basis van subjectieve onveiligheid, objectieve onveiligheid en de weginrichting als locaties naar voren zijn gekomen met een verhoogd veiligheidsrisico;
-dat de verkeersonveiligheid vooral komt door de hoge snelheid van het gemotoriseerde verkeer, de aanwezigheid van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan en de zichtbaarheid van zijwegen;
-dat het wenselijk is om op deze locaties de verkeersveiligheid te verbeteren;dat het kruispunt Hardenbergerweg – Nieuweweg ruim is opgezet wat een hoge snelheid in de hand werkt;
-dat zowel ten oosten als ten westen van het kruispunt een (brom)fietsoversteek aanwezig is;
-dat om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt voorgesteld de toegestane snelheid op de Hardenbergerweg tot 60 km/h te verlagen op het deel vanaf de gemeentegrens ten westen van het kruispunt tot aan circa 90 meter voorbij het kruispunt in oostelijke richting;
-dat de weginrichting op het deel waar de toegestane snelheid wordt teruggebracht tot 60 km/h wordt aangepast conform de richtlijnen van een erftoegangsweg;
-dat een weg met een toegestane snelheid van 60 km/h conform de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW niet als voorrangsweg mag worden aangeduid;
-dat er daarom voor gekozen wordt om de Hardenbergerweg als voorrangsweg op te heffen op het deel waar de snelheid verlaagt wordt tot 60 km/h en dat het kruispunt met de Nieuweweg als voorrangskruispunt wordt aangeduid;
-dat aanvullend hierop de oostelijke (brom)fietsoversteek wordt opgeheven, zodat alle oversteekbewegingen van (brom)fietsers geconcentreerd op de westzijde van het kruispunt plaatsvinden;
-dat daarvoor de zuidelijke fietsoversteek geschikt wordt gemaakt voor fietsers in twee richtingen en dit wordt duidelijk gemaakt met de benodigde bebording en markering;
-dat het kruispunt compacter wordt vormgegeven om de rijsnelheid van het afslaande verkeer te verlagen;dat als gevolg hiervan de middengeleiders op de Nieuweweg en Stuwdijk komen te vervallen;
-dat hiermee ook de verplichte rijrichting langs de middengeleiders kan komen te vervallen;
-dat de toegestane snelheid op de Hardenbergerweg rondom het kruispunt met de Tweede Elsweg reeds 60 km/h bedraagt;
-dat de Hardenbergerweg op dit deel nog is aangewezen als voorrangsweg;dat dit niet in overeenstemming is met de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW;
-dat er daarom voor gekozen wordt om de Hardenbergerweg als voorrangsweg op te heffen op het deel waar een toegestane snelheid van 60 km/h van toepassing is en dat het kruispunt met de Tweede Elsweg als voorrangskruispunt wordt aangeduid;dat het kruispunt Hardenbergerweg – Slotweg als onveilig wordt ervaren door de hoge snelheid van het gemotoriseerde verkeer;
-dat de Slotweg in de toekomst intensiever gebruikt gaat worden als gevolg van de ontwikkeling van Möllincksvaart III;
-dat daarom een vrijliggend (brom)fietspad gerealiseerd gaat worden langs de Slotweg en Schapenweg;dat als gevolg van dit nieuwe (brom)fietspad een (brom)fietsoversteek ter hoogte van het kruispunt Hardenbergerweg – Slotweg noodzakelijk is;
-dat hiervoor op de noordoostzijde van het kruispunt een middengeleider op de Hardenbergerweg wordt gerealiseerd zodat een gefaseerde oversteek voor (brom)fietsers mogelijk wordt gemaakt;
-dat door het aanbrengen van deze nieuwe (brom)fietsoversteek de huidige (brom)fietsdoorsteek op het kruispunt kan komen te vervallen;
-dat voor een vloeiende overgang op de Hardenbergerweg ook aan de zuidwestzijde van het kruispunt een middengeleider wordt aangebracht;
-dat deze middengeleiders tevens het kruispunt beter markeren en daarmee de zichtbaarheid van de zijweg vergroot;
-dat de middengeleiders uitsluitend aan de rechterzijde gepasseerd mogen worden en dat dit door middel van bebording duidelijk wordt gemaakt;
-dat het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt wenselijk is om de toegestane snelheid op de Hardenbergerweg ter hoogte van het kruispunt met de Slotweg te verlagen tot 60 km/h;
-dat het kruispunt Hardenbergerweeg – Buurtweg dicht op het kruispunt Hardenbergerweg – Slotweg is gelegen;
-dat het vanwege deze korte afstand en het creëren van een eenduidige verkeerssituatie logisch is om de snelheid ook ter hoogte van dit kruispunt terug te brengen tot 60 km/h;
-dat daarom wordt voorgesteld om de snelheid op de Hardenbergerweg te verlagen op het deel gelegen tussen huisnummers 27a en 33;
-dat de weginrichting op het deel waar de toegestane snelheid wordt teruggebracht tot 60 km/h wordt aangepast conform de richtlijnen van een erftoegangsweg;
-dat dit de verkeersveiligheid op beide kruispunten ten goede komt;
-dat een weg met een toegestane snelheid van 60 km/h conform de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW niet als voorrangsweg mag worden aangeduid;
-dat er daarom voor gekozen wordt om de Hardenbergerweg als voorrangsweg op te heffen op het deel waar de snelheid verlaagt wordt tot 60 km/h en dat de kruispunten met de Buurtweg en Slotweg als voorrangskruispunten worden aangeduid;
-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.
- 1.
tot het instellen van een maximum toegestane snelheid op de Hardenbergerweg ter hoogte van het kruispunt met de Nieuweweg en Stuwdijk door het plaatsen van bord A0160 en A0260 als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de gemeentegrens ten westen van het kruispunt en circa 90 meter voorbij het kruispunt in oostelijke richting;
- 2.
tot het opheffen van de Hardenbergerweg als voorrangsweg op het wegvak gelegen tussen de gemeentegrens ten westen van het kruispunt met de Nieuweweg en Stuwdijk en circa 90 meter voorbij het kruispunt in oostelijke richting door het verwijderen van borden B1 en plaatsen van borden B2 als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
- 7.
- 8.
- 9.
- 10.
tot het instellen van een maximum toegestane snelheid op de Hardenbergerweg ter hoogte van de kruispunten met de Buurtweg en Slotweg door het plaatsen van bord A0160 en A0260 als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 circa 170 meter ten westen van het kruispunt met de Buurtweg en circa 100 meter ten oosten van het kruispunt met de Slotweg;
- 11
tot het opheffen van de Hardenbergerweg als voorrangsweg op het wegvak gelegen circa 170 meter ten westen van het kruispunt met de Buurtweg en circa 100 meter ten oosten van het kruispunt met de Slotweg door het verwijderen van borden B1 en het plaatsen van borden B2 als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg
M. van Schot-Bouius
Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied
Wat kunt u doen als u het niet eens bent met deze brief
U kunt bellen met de medewerker die de brief stuurde
Misschien kunt u het samen oplossen.
In uw brief (bezwaarschrift) schrijft u:
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Het bezwaarschrift moet door de gemeente zijn ontvangen binnen 6 weken na de verzenddatum die op de brief staat vermeld. Als op de brief geen aparte verzenddatum staat, dan is de brief verzonden op dezelfde dag als het besluit genomen is.
U kunt uw bezwaarschrift indienen via onze website.