Verkeersbesluit Realisatie Bushalte Mulopad, Hardenberg
Verkeersbesluit Realisatie Bushalte Mulopad, Hardenberg
De Teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van de Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;
gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;
Overwegingen ten aanzien van het besluit
-De gemeente Hardenberg vanuit veiligheid en behoud van de Prins Bernhardbrug per 16 juli 2025 heeft afgesloten voor vrachtwagens en bussen;
-Door deze afsluiting ook lijnbus 30 Hoogeveen – Hardenberg niet meer gebruik kan maken van de Europaweg;
-Er in eerste instantie een tijdelijke busroute is ingesteld via de Bruchterweg en Twenteweg;
-Deze tijdelijke busroute zorgt voor een structurele vertraging op de dienstregeling waardoor aansluitingen op de trein en bus (in Lutten) niet meer haalbaar zijn;
-De vertragingen leiden tot verslechtering van de dienstverlening;
- De afsluiting van de brug voor een langere periode (± 2 ½ jaar) van kracht is;
-De huidige vertraging van de busroute via de Bruchterweg/Twenteweg te groot is om over deze lange periode deze busroute te handhaven;
-Er in samenhang tussen de provincie Overijssel, gemeente Hardenberg en vervoerder EBS een alternatieve busroute binnen Hardenberg is uitgewerkt;
-De alternatieve busroute via de N377, Kellerlaan, Parkweg (Nijestede/Stationsstraat - station Hardenberg en Lage Gaardenstraat);
-De bus vanaf de Parkweg in een richting een rondje rijdt over Nijstede/Stationsstraat en vanaf het station via de Lage Gaardenstraat richting de Parkweg rijdt;
-Het rijden van de “oude ronde” via de Sportlaan en de Stationsstraat is tijdtechnisch niet mogelijk;
-Op de Lage Gaardenstraat wordt gebruik gemaakt van de bestaande bushalte SBO de Oase;
-Het is voor passagiers wenselijk om een halte in de buurt van het centrum (LOC) te hebben;
-Voor de periode van de afsluiting van de Prins Bernhardbrug willen we een halte realiseren langs de Nijestede;
-De locatie ter hoogte van het Mulopad is hiervoor het meest geschikt. De bushalte ligt dan aan een looproute richting het centrum;
-De rijbaan ter hoogte van de halte is voorzien van een middengeleider waardoor de verkeersveiligheid van de overstekende reizigers is geborgd;
-Door de bushalte te realiseren bij een middengeleider wordt het inhalen van een halterende bus voorkomen;
-Gezien de frequentie van de bus (2x per uur) wordt de bruikbaarheid van de weg niet onevenredig aangetast;
-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
- dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.
- 1.
tot het instellen van een bushalte Mulopad door het plaatsen van het bord L03b als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, alsmede de zwart witte tegels op de noordelijke rijbaan van de Nijenstede ter hoogte van de huidige aansluiting van de Mulopad op de Nijenstede, conform onderstaande situatieschets;
- 2.
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg
M. van Schot-Bouius
Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied
Wat kunt u doen als u het niet eens bent met deze brief
U kunt bellen met de medewerker die de brief stuurde
Misschien kunt u het samen oplossen.
In uw brief (bezwaarschrift) schrijft u:
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Het bezwaarschrift moet door de gemeente zijn ontvangen binnen 6 weken na de verzenddatum die op de brief staat vermeld. Als op de brief geen aparte verzenddatum staat, dan is de brief verzonden op dezelfde dag als het besluit genomen is.
U kunt uw bezwaarschrift indienen via onze website.