Verkeersbesluit herinrichting Oostermaat Gramsbergen

Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Link naar originele publicatie:
Deze link gaat naar een andere site
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling
Publicatiedatum:
09-04-2025



Verkeersbesluit herinrichting Oostermaat Gramsbergen

zaaknr. 983870

Bertin Everts

Inleiding

De Concernmanager van Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

-dat de Oostermaat een belangrijke ontsluitende functie heeft voor Gramsbergen;

-dat in de gebiedsgerichte uitwerking van het vastgestelde GVVP van de gemeente Hardenberg staat dat er een goed inrichtingsplan moet komen voor De Oostermaat en hieraan invulling wordt gegevens middels een ontwerp dat is weergegeven in bijgaande situatietekening en deze het resultaat is van een participatietraject met inwoners en een klankborgroep;

dat de Oostermaat nabij station Gramsbergen, tussen nummer 48 en 63-65:

-zich binnen de bebouwde kom bevindt en veel kwetsbare verkeersdeelnemers aantrekt;.

-op de Oostermaat tussen nummer 48 en Oostermaat 63-65 een reconstructie zal plaatsvinden waarbij de weg door het toepassen van gebakken klinkerverharding conform bijgaande situatietekening meer een verblijfskarakter krijgt;

-het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/u bijdraagt aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid;

het kruispunt Hoge Esch-Oostermaat:

-een belangrijk kruispunt is in Gramsbergen die ook staat genoemd in het GVVP, waar een wijziging in de voorrangssituatie wenselijk is voor een betere verkeersdoorstroming en veiligheid;

-de voorgestelde maatregelen bijdragen aan het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers, en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

-voorgestelde maatregel is bepaald in overleg met een Klankbordgroep uit Gramsbergen en vanuit participatie positief is gereageerd op de gewijzigde voorrangssituatie conform bijgaande situatietekening;

-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.

BESLUIT

1. tot het wijzigen van de voorrangssituatie op het kruispunt Hoge Esch-Oostermaat,

  • -

    verwijderen van verkeersborden model B6 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan Oostermaat conform ‘situatietekening Detail B verwijderen’;

  • -

    verwijderen van de verkeerszuil aan lichtmast met verkeersbord model D2 (Bijlage I RVV 1990) conform ‘situatietekening Detail B verwijderen’;

  • -

    plaatsen van verkeersborden model B6 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden nabij het kruispunt conform ‘situatietekening Detail B aanbrengen’;

  • -

    plaatsen van verkeersborden model B3 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform ‘situatietekening Detail B aanbrengen’;

  • -

    dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 2

    op De Oostermaat, bij het kruispunt met de Bezantijnenstraat,

    • -

      tot het verwijderen van verkeersborden model B01 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan Oostermaat conform ‘situatietekening Detail C verwijderen’;

    • -

      tot plaatsen van verkeersborden model B3 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform ‘situatietekening Details C t/m F aanbrengen’, detail D;

    • -

      dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

    • 3

      op De Oostermaat, bij het kruispunt met de Havezathestraat,

      • -

        tot het verwijderen van verkeersborden model B01 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan Oostermaat conform ‘situatietekening Detail C verwijderen’;

      • -

        tot plaatsen van verkeersborden model B4 en B5 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform situatietekening Details C t/m F aanbrengen’, detail E;

      • -

        dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

        4. De Oostermaat, bij het kruispunt met de Hattemattestraat,

        • -

          tot het verwijderen van verkeersborden model B1 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan Oostermaat conform ‘situatietekening Detail C verwijderen’;

        • -

          tot plaatsen van verkeersborden model B4 en B5 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform situatietekening Details C t/m F aanbrengen’, detail F;

        • -

          dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

        • 5

          op De Oostermaat, bij het kruispunt met de Burgemeester van Riemsdijkstraat,

          • -

            tot het verwijderen van verkeersborden model B1 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan Oostermaat;

          • -

            tot plaatsen van verkeersborden model B4 en B5 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform ‘situatietekening Detail C aanbrengen’;

          • -

            dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

          • 6

            tot het instellen van een 30 km/u-zone op de Oostermaat nabij het station, tussen nummer 48 en 63-65,

            • -

              door het plaatsen van verkeersborden model A01-30-zb en A01-30-ze (Bijlage I RVV 1990), inclusief bij de toegangswegen conform situatietekening Details C t/m F aanbrengen’, detail C;

            • -

              dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW’;

              • 7

                op De Oostermaat, bij het kruispunt met de Stationsstraat,

                • -

                  tot het verwijderen van verkeersborden model B1 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan Oostermaat conform ‘situatietekening Detail C verwijderen’;

                • -

                  tot te gebieden de middengeleider voorbij te gaan aan de zijde die de pijl op het bord aangeeft door het plaatsen verkeersbord D2 (Bijlage I van het RVV 1990) conform ‘situatietekening Details C t/m F aanbrengen’, detail C;

                • -

                  tot plaatsen van verkeersborden model B4 en B5 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform ‘situatietekening Details C t/m F aanbrengen’, detail C;

                • -

                  dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

                • 8

                  tot het in werking te laten treden van dit besluit op de dag na bekendmaking, onder voorbehoud dat binnen de wettelijke bezwarentermijn geen bezwaren worden ingediend.

               

Hardenberg, 2 april 2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg

D. van Lenthe

Concernmanager Openbaar Gebied

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met deze brief

U kunt bellen met de medewerker die de brief stuurde

Misschien kunt u het samen oplossen.

Een brief schrijven kan ook

In uw brief (bezwaarschrift) schrijft u:

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    de datum waarop u uw brief schrijft

  • 3.

    waarom u het niet eens bent met het besluit

(u kunt ook bezwaar maken tegen de kosten)

  • 1.

    uw handtekening

Het bezwaarschrift moet door de gemeente zijn ontvangen binnen 6 weken na de verzenddatum die op de brief staat vermeld[1]. Als op de brief geen aparte verzenddatum staat, dan is de brief verzonden op dezelfde dag als het besluit genomen is.

Digitaal of per post

U kunt uw bezwaarschrift indienen via onze website.

Per post kan ook. Ons adres is:

Gemeente Hardenberg

Postbus 500

7770 BA Hardenberg

[1] Deze datum is altijd 6 weken na de dag van verzending. Bijvoorbeeld: is het besluit verzonden op woensdag 4 oktober 2024? Dan moet het bezwaarschrift uiterlijk op woensdag 15 november 2024 door de gemeente ontvangen zijn.