Veel mensen zijn vanwege de oorlog uit Oekraïne vertrokken. Sinds het voorjaar van 2022 vangen we deze mensen op verschillende plekken in de gemeente Hardenberg op. In totaal zijn er in de gemeente Hardenberg nu 273 opvangplekken, verspreid over 4 gemeentelijke opvanglocaties. Helaas is er nog geen zicht op het einde van deze oorlog. Daarom blijven we zoeken naar nieuwe plekken waar we een tijdelijke opvanglocatie voor mensen uit Oekraïne kunnen inrichten. We vragen inwoners om met ons mee te denken. Zij komen regelmatig met locaties die we dan beoordelen.
We gaan vier plekken onderzoeken
Vier plekken zijn kansrijk om in te richten als tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïners. We gaan samen met de eigenaren onderzoeken of het écht haalbaar is om deze plekken in te richten. Het gaat om de volgende plekken.
- Oud-Bergentheim, Brinkweg 2a – Aan de achterkant van het perceel ligt een braakliggend terrein. Hier stonden voorheen schuren, maar die zijn gesloopt. De eigenaar wil dit terrein beschikbaar stellen. Er is plek voor 10 woonunits, zodat we hier minimaal 40 opvangplekken kunnen bieden.
- Kuilenweg 1, Bruchterveld – Aan de Kuilenweg 1 staan een woonhuis en een schuur, deze zijn eigendom van de gemeente Hardenberg. Het woonhuis staat leeg, de schuur wordt gesloopt. Rond het woonhuis is plek voor 20 woonunits zodat we hier minimaal 80 opvangplekken kunnen bieden.
- Geert Migchelsweg 45, Slagharen – Achter de woning ligt een groot terrein. De eigenaar gebruikt dit terrein nu niet en wil dit beschikbaar stellen om in te richten als tijdelijke opvanglocatie. Er is plek voor 15 tot 25 woonunits, zodat we hier 60 tot 100 opvangplekken kunnen bieden.
- Coevorderweg 39, Slagharen – Groepsaccommodatie De Eik staat naast Huize De Eik. De eigenaar wil de groepsaccommodatie en het terrein erachter beschikbaar stellen. In het gebouw is plek voor ongeveer 60 mensen. Op het voetbalveld aan de achterkant kunnen we 16-17 woonunits plaatsen. Hiermee bieden we nog eens 70 opvangplekken. Voor de buurt is er op 25 november een (inloop)bijeenkomst in groepsaccommodatie De Eik (adres). Aanmelden voor deze bijeenkomst kan door een mail te sturen naar locatiesoekrainers@hardenberg.nl.
We hebben de buren van deze plekken geïnformeerd. We houden rekening met hun wensen en ideeën.
Het college neemt een besluit
Als blijkt dat het haalbaar is een locatie te ontwikkelen, besluit het college om de locatie in te richten. Dan informeren we de omgeving opnieuw en werken we het plan samen met de eigenaar en buurt verder uit. Ook vragen we dan een omgevingsvergunning aan.
Er komt een tijdelijke opvanglocatie aan de Kellerlaan in Hardenberg
Het college van B&W heeft besloten om een deel van het terrein aan J.C Kellerlaan in te richten als tijdelijke opvanglocatie. Het gaat om het terrein tussen het tuincentrum, zwembad De Slag en de bedrijven op het Wavin-terrein. Dit terrein wordt nu niet gebruikt en ligt braak. De gemeente is eigenaar van dit terrein. Hier komen minimaal 8 woonunits voor ongeveer 32 mensen uit Oekraïne. We reserveren ook een deel van dit terrein voor sportvoorzieningen.
We vragen hiervoor een omgevingsvergunning aan. We willen deze locatie rond de jaarwisseling openen.
Een tijdelijke opvanglocatie blijft 3 jaar
We richten een tijdelijke opvanglocatie steeds voor een periode van 3 jaar in. Als het opvangen van Oekraïense ontheemden niet meer nodig is, stopt de opvang van deze mensen. Als de opvang na 3 jaar nog wel nodig is, kunnen we deze termijn na een evaluatie met de buurt met nog eens 2 jaar verlengen. Ook is er dan een nieuwe omgevingsvergunning nodig.
Waarom doen we dit?
We merken dat het steeds moeilijker wordt om opvangplekken te vinden. Daarom vragen we in Nederland vluchtelingen uit Oekraïne om zelf woonruimte te regelen als dat mogelijk is. Voor de mensen die dat niet lukt, zijn nog steeds plekken nodig. De Rijksoverheid vraagt alle gemeenten om opvangplekken te regelen. Dat hebben we in de gemeente Hardenberg vanaf het begin gedaan. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat we hiervoor onze verantwoordelijkheid willen nemen.