Verkoopprocedure Havezate Es, fase 3 in Hardenberg

Op woensdag 14 mei start de inschrijving voor de gemeentelijke bouwkavels voor Havezate Es, fase 3.

Vanaf dan worden de volgende stappen doorlopen:

  1. Gedurende een periode van 4 weken (tot 12.00 uur op 11 juni 2025) kan iedereen zijn/haar interesse voor kavels in Havezate Es, fase 3 kenbaar maken door een inschrijfformulier in te vullen via de knop hieronder. Dit verloopt via DigiD.
  2. Inschrijfkosten bedragen € 250 per kavel. Deze kosten worden verrekend met de eerste optie. De eerste optietermijn duurt 4 maanden. Mocht u geen optie kunnen bemachtigen bij de loting, dan wordt het bedrag terugbetaald. Bent u niet aanwezig bij de loting, zonder u vooraf af te melden? Dan ontvangt u het inschrijfgeld niet terug. Afmelden kan tot 1 dag voor de loting.
  3. Dubbele inschrijvingen voor vrijstaande kavels (bijv. koppels die ieder op eigen naam en eventueel fictief adres inschrijven, of koppels die gaan samenwonen en ieder op eigen naam inschrijven) worden uitgesloten van de loting.
  4. Voor alle kavels geldt een zelfbewoningsplicht van 3 jaar. Kavels zijn niet overdraagbaar aan anderen en zijn niet bedoeld voor projectontwikkeling.
  5. De inschrijvingen worden gecontroleerd bij de GBA.
  6. Bij dubbele inschrijvingen op één of meerdere kavels wordt er geloot. In dat geval vervalt de voorkeurkeuze en loot iedereen mee voor alle kavels van het betreffende type.
    Voorbeeld: Er is 1 inschrijving voor kavel 1 en 2 inschrijvingen voor kavel 2. Dan wordt er geloot voor alle kavels, ook voor kavel 1.
  7. De inschrijvers worden uitgenodigd voor de loting.
  8. Alle inschrijvers ontvangen op de avond van de verloting een lotnummer.
  9. De (eventuele) loting/toewijzing vindt plaats op woensdag 25 juni 2025 vanaf 19.00 uur in het gemeentehuis van de gemeente Hardenberg, Stephanuspark 1, of op een andere locatie.
  10. De loting wordt verzorgd door de wethouder of een andere vertegenwoordiger van de gemeente, in bijzijn van de notaris.
  11. De wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger trekt een lotnummer.
  12. De naam/namen van de getrokken inschrijver(s) worden voorgelezen. De betreffende persoon/personen komt/komen naar voren, of iemand van het woonteam komt naar u toe.
  13. Vervolgens wordt er een keuze gemaakt uit de nog beschikbare kavels. De gekozen kavel wordt gemarkeerd en de gegevens van de inschrijver (hierna te noemen: optant) worden genoteerd.
  14. De optant heeft vanaf dat moment een optie op de kavel en dient binnen 2 weken het optiebedrag van € 250 over te maken. Het inschrijfgeld van € 250 wordt in mindering gebracht op de optiegelden van € 500 die normaal gelden voor Havezate Es. Hiervoor ontvangt de optant een factuur.
  15. Inschrijvers die zijn uitgeloot ontvangen het inschrijfgeld binnen twee weken terug op het rekeningnummer waarvan het bedrag is overgemaakt.
  16. Verlenging van de optie is na deze periode mogelijk voor een termijn van 4 maanden tegen betaling van € 1.500.
  17. Vanaf 8 maanden nadat de eerste optie is verstrekt, wordt rekenrente in rekening gebracht van 4% van de koopsom op jaarbasis.
  18. Achter een kavel kunnen maximaal twee reservekandidaten worden geplaatst op de verlotingsavond zelf. Deze reserveplekken worden eveneens die avond geloot.
  19. Als de kavel van uw voorkeur niet meer beschikbaar is, kunt u zich als reserve laten plaatsen achter de betreffende kavel, mits er nog geen twee reserves zijn.
  20. Vanaf de eerstvolgende werkdag kan iedereen de “overgebleven” kavels in optie nemen of zich als reserve laten plaatsen achter de kavels die in optie zijn gegeven. Er mogen dan meer dan twee reserves achter een kavel worden geplaatst. Toewijzing geschiedt op volgorde van binnenkomst per e-mail of telefonisch contact.

Daarna volgen de volgende stappen:

  • U kunt als koper van een kavel gebruik maken van een aantal aantrekkelijke regelingen, zoals de kavelreserveringsregeling en leegstandswet. U kunt zich vast in deze regelingen verdiepen. Natuurlijk kunt u voor meer informatie terecht bij het Woonteam van de gemeente Hardenberg op 14 0523 en op t3://page?uid=748de pagina ‘Regelingen’.
  • Win informatie in bij aannemers of informeer wat het gaat kosten om zelf een woning te bouwen.
  • Breng de overige kosten voor uzelf in beeld. U krijgt namelijk niet alleen te maken met de aanschaf van de woning en de kavel, maar ook met bijkomende kosten, zoals de aansluiting op nutsvoorzieningen, kadasterkosten en notariskosten. In de brochureregeling vindt u een korte opsomming. Wilt u duurzaam bouwen? Houd hier ook rekening mee.
  • Informeer bij een hypotheekverstrekker naar de mogelijkheden. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker neemt dit traject vanaf het eerste bezoek tot een offerte ongeveer twee maanden in beslag. Zorg dat u over alle benodigde informatie beschikt zoals de loongegevens, een geldig identificatiebewijs, pensioengegevens, wel of geen BKR-registratie. In een later stadium vraagt de hypotheekverstrekker ook om de aannemings- en koopovereenkomst.
  • Wanneer wordt gekozen voor een notaris buiten de gemeentegrenzen, kan dit extra kosten met zich meebrengen (zoals volmacht/onderzoekskosten etc.). Deze kosten zijn voor de koper.
  • Informeer wat de regels en voorschriften zijn volgens het bestemmingsplan, zodat u niet voor verrassingen komt te staan bij een vergunningaanvraag. U kunt hiervoor contact opnemen met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523.
  • Tevens vindt u de informatie over het bestemmingsplan op de pagina ‘Deelgebied Havezate Es’.
  • Heeft u een kavel gekocht, maar is de koopakte nog niet gepasseerd? Houd er dan rekening mee dat acties die u onderneemt, zoals het laten uitvoeren van een sonderingsonderzoek, het maken van de bouwtekening of het aanvragen van een omgevingsvergunning voor eigen rekening en risico zijn.
  • Wanneer u daadwerkelijk overgaat tot het kopen van de kavel, tekent u de koopovereenkomst van de kavel. Na het terugsturen van het ondertekende exemplaar wordt de koopovereenkomst nog een keer door koper naar de hypotheekverstrekker gestuurd voor een laatste controle.
  • De definitieve koopovereenkomst passeert bij de notaris op hetzelfde moment als de hypotheek.
  • Vraag de benodigde vergunningen aan. Neem voor meer informatie hierover contact op met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523. Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwe woning duurt ongeveer 8 weken. Daarna volgt er nog een bezwaartermijn van 6 weken waarna de vergunning onherroepelijk is (afhankelijk van Wkb).
  • Indien u met een aannemer gaat bouwen, kunt u het contract met de aannemer tekenen.

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer weten over het inschrijven en kopen van een kavel? Of over de regelingen? Bel of mail met het Woonteam van de gemeente Hardenberg: 14 0523 of woonteam@hardenberg.nl.