Verkoopprocedure CPO

U kunt zich niet meer inschrijven voor de gemeentelijke bouwkavels voor CPO in Lutten.

Op 1 december 2023 startte de inschrijving voor de gemeentelijke bouwkavels voor CPO in Lutten. Deze stappen werden doorlopen:

  1. Gedurende een periode van 1 december 2023 tot 12.00 uur tot en met 29 februari 2024 kan iedereen zijn/haar interesse voor het CPO-kavel kenbaar maken door een inschrijfformulier in te vullen voor de CPO-kavel in Lutten.
  2. Het digitale inschrijfformulier voor Lutten is niet meer beschikbaar.
  3. Dubbele inschrijvingen (bv. samenwonende koppels die ieder op eigen naam inschrijven) worden uitgesloten van loting.
  4. Voor de kavel geldt een zelfbewoningsplicht van 3 jaar. De kavel is niet overdraagbaar aan anderen. Ook zijn de kavels niet bedoeld voor projectontwikkeling.
  5. Na 29 februari 2024,12.00 uur sluit de inschrijvingstermijn.
  6. De inschrijvingen worden vervolgens gecheckt bij de GBA.
  7. Er wordt geloot voor maximaal 2 kavels voor senioren (levensloop). De overige kavels worden verloot onder inschrijvers die interesse hebben in een woning met 80 m2 BVO. De verloting verloopt in 1 procedure, totdat alle inschrijvingen zijn verwerkt in de loting. Ongeacht op welke plek de inschrijvers zijn ingeloot voor de twee beschikbare kavels van een levensloopbestendige woning, maken zij onderdeel uit van de CPO-groep in opricht. Het overige aantal beschikbare kavels wordt verloot onder inschrijvers voor een woning met 80 m2 GBO tot het maximum van het aantal beschikbare kavels. Mocht het zo zijn dat er alleen inschrijvers zijn voor 1 doelgroep, dan wordt er geloot onder deze groep. Het is mogelijk dat de CPO alleen voor 1 doelgroep wordt gebouwd.
  8. De inschrijvers worden uitgenodigd voor de loting.
  9. De (eventuele) loting/ toewijzing vindt plaats op (nader te bepalen) uur in het gemeentehuis van Hardenberg, Stephanuspark 1 of op locatie.
  10. De loting wordt verzorgd door de wethouder of een andere vertegenwoordiger van de gemeente (in bijzijn van de notaris).
  11. De wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger trekt een nummer.
  12. De na(am)men worden door de wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger voorgelezen en iemand van het Woonteam komt naar u toe.
  13. Vervolgens geeft u aan of u wilt deelnemen aan het CPO-traject. De gegevens van de inschrijver wordt genoteerd.
  14. Als er meer inschrijvers zijn dan kavels, wordt er een reservelijst aangelegd. Bij minder inschrijvers wordt de termijn verruimd om alsnog het benodigde aantal inschrijvers te vinden. Hierdoor schuift de termijn op.
  15. Nadat de groep is gevormd, wordt er kennisgemaakt met adviesbureau USHI die de CPO-groep (in oprichting) gaat begeleiden. Er worden afzonderlijke gesprekken met hen gevoerd totdat er een stichting of vereniging is gevormd.
  16. De CPO-groep (in oprichting) is verplicht om zich te laten begeleiden door een bouwbegeleidingsbureau. Het Kenniscentrum Bouwen USHI (bouwbegeleiding) wordt op kosten van de gemeente ingehuurd. USHI begeleidt de CPO-groep in ieder geval tot het moment dat er een stichting of vereniging is opgericht en een reserveringsovereenkomst is aangevraagd door de CPO-groep, zoals dit is vastgelegd in de opdrachtbrief aan USHI. Dit is exclusief het door CPO-optanten te betalen optievergoedingsbedrag en andere kosten. Zoals kosten voor het oprichten van de vereniging of stichting en kosten die hiermee gepaard gaan.
  17. Inschrijfkosten voor deelname als CPO-optant bedraagt € 250 per inschrijving. Deze kosten worden terugbetaald bij geen deelname aan de CPO-groep.
  18. Nadat de vereniging of stichting is opgericht, krijgen de CPO-optanten die op de reservelijst staan hun betaalde optievergoeding terug.
  19. Als CPO-optanten tussentijds hun deelname beëindigen, wordt de optievergoeding niet terugbetaald.
  20. Nadat er een reserveringsovereenkomst is afgegeven zijn alle daarna bijkomende kosten, zoals kosten voor bouwbegeleiding, voor de stichting of vereniging.

Daarna volgt de volgende procedure:

  • U kunt als één van de kopers van de kavel gebruik maken van de starterslening. Natuurlijk kunt u voor meer informatie terecht bij het Woonteam van de gemeente Hardenberg op 14 0523 en op www.hardenberg.nl/regelingen/starterslening  
  • Win als stichting of vereniging informatie in bij aannemers of informeer wat het gaat kosten om uw project te realiseren.
  • Breng de overige kosten voor de stichting of vereniging in beeld. U krijgt namelijk niet alleen te maken met de aanschaf van de woning en de kavel, maar ook met bijkomende kosten zoals de aansluiting op nutsvoorzieningen, kadasterkosten en notariskosten. In de brochureregeling www.hardenberg.nl/inwoners/wonen/kavels/regelingen vindt u een korte opsomming. Wilt u duurzaam bouwen? Houd hier ook rekening mee.
  • Informeer bij een hypotheekverstrekker naar de mogelijkheden. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker neemt dit traject vanaf het eerste bezoek tot een offerte ongeveer twee maanden in beslag. Zorg dat je over alle benodigde informatie beschikt zoals loongegevens, geldige identificatiebewijzen, pensioengegevens, wel of geen BKR-registratie. In een later stadium vraagt de hypotheekverstrekker ook om de aannemings- en koopovereenkomst. 
  • Wanneer wordt gekozen voor een notaris buiten de gemeentegrenzen, kan dit extra kosten met zich meebrengen (zoals volmacht/onderzoekskosten etc.). Deze kosten zijn voor de koper. 
  • Informeer wat de regels en voorschriften zijn volgens het bestemmingsplan, zodat je niet voor verrassingen komt te staan bij een vergunningaanvraag. Je kan hiervoor contact opnemen met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523. 
  • Tevens vind je de informatie over het bestemmingsplan op www.ruimtelijkeplannen.nl/view. Onder plannaam kan je De Wieken II invullen.
  • Is de koopakte nog niet gepasseerd? Houd er dan rekening mee dat acties die je onderneemt, zoals het laten uitvoeren van een sonderingsonderzoek, het maken van de bouwtekening of het aanvragen van een omgevingsvergunning voor eigen rekening en risico zijn. 
  • Wanneer je als koper daadwerkelijk overgaat tot het kopen van de kavel, teken je als individu de koopovereenkomst van de kavel. Elke koper moet op dezelfde dag passeren.
  • Het heeft de voorkeur om de overdracht van de grond en het eventueel afsluiten van hypotheekakten door alle CPO-optanten bij één en dezelfde notaris te regelen.
  • De definitieve koopovereenkomst passeert bij de notaris op hetzelfde moment als de hypotheek. 
  • Vraag de benodigde vergunningen aan. Neem voor meer informatie hierover contact op met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523. Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwe woning duurt ongeveer acht weken. Hierna zal een kwaliteitsborger de vergunning toetsen. Daarna volgt er nog een bezwaartermijn van 6 weken waarna de vergunning onherroepelijk is. 
  • Je kan nu het contract met de aannemer tekenen.

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer weten over het inschrijven en kopen van een kavel? Of over de regelingen? Bel of mail met het Woonteam van de gemeente Hardenberg: 14 0523 of woonteam@hardenberg.nl.