Tottenhamstraat en de Dedemsvaartseweg-Noord (Dedemsvaart)
De Tottenhamstraat en een deel van de Dedemsvaartseweg-Noord in Dedemsvaart zijn toe aan onderhoud. Dagelijks komen hier veel verschillende soorten verkeer samen: auto’s, fietsers én vrachtverkeer. Naast het onderhoud aan de rijbaan grijpen we deze kans aan om de weg veiliger en overzichtelijker te maken.
Ontwerp
Op 16 mei 2024 was de informatiebijeenkomst over de plannen voor het onderhoud en de nieuwe inrichting van de Dedemsvaartseweg en de Tottenhamstraat. Naar aanleiding van de opmerkingen die zijn ingediend tijdens de infoavond hebben wij het ontwerp aangepast. De werkzaamheden die worden uitgevoerd volgens het laatste ontwerp zijn:
Kruisingen
- Kruisingen nabij Tottenhamstraat 3 en 17 en met de Stobbeplasweg
Op deze drie kruisingen passen we een plateau toe, vergelijkbaar met de huidige inrichting. De kruisingen worden beter zichtbaar gemaakt door een rode verharding en een verhoogde wegconstructie. Dit zorgt ervoor dat het verkeer afremt en de kruisingen veiliger worden. - Kruising met de Dedemsvaartseweg-Noord / Drogteropslagen
Hier verplaatsen we de kruising iets richting de parkeerplaats door een as-verspringing aan te brengen. Hierdoor verbetert het zicht voor verkeer vanuit de Drogteropslagen. Ook komt er een plateau met rode verharding en verhoging om de snelheid terug te dringen. - Kruising nabij Tottenhamstraat 42
Bij dit deel van de weg passen we een lange as-verspringing toe en komen er drie plateaus: één bij het begin en eind van de as-verspringing en één op de kruising nabij huisnummer 42. Dit vergroot de overzichtelijkheid en vermindert de snelheid, zodat het verkeer hier veiliger kan doorstromen.
Drempels
Op de Dedemsvaartseweg-Noord brengen we bij huisnummers 6, 16 en 46 drempels aan. Dit rechte stuk nodigt nu uit tot hard rijden; de drempels zorgen ervoor dat verkeer de snelheid moet verlagen.
Laden en lossen bij Machinefabriek Tuin
Samen met Machinefabriek Tuin hebben we een oplossing uitgewerkt waarbij vrachtwagens voortaan op eigen terrein kunnen laden en lossen. Mochten er op een gegeven moment twee vrachtwagens tegelijk aankomen en is er geen plaats op het terrein van Tuin om beide te parkeren, dan kan de andere vrachtwagen tijdelijk parkeren op de niet meer in gebruik zijnde parkeerplaats ter hoogte van Vogelzang. Hiermee wordt voorkomen dat vrachtwagens tijdelijk op de weg worden geparkeerd.
Onderzoek naar de ondergrond
Naast de zichtbare maatregelen doen we ook onderzoek naar de ondergrond van de weg. Op sommige plekken is de rijbaan verzakt of beschadigd. We verwachten dat deze schades veroorzaakt zijn door de ondergrond. Daarom doen wij aanvullend onderzoek tot een diepte van ongeveer 2 meter. Op basis hiervan kunnen wij bepalen welke extra maatregelen nodig zijn om de weg te herstellen en toekomstige verzakkingen te voorkomen.
Planning
De planning hangt sterk af van de resultaten van het onderzoek naar de ondergrond. Op dit moment ziet de voorlopige planning er als volgt uit:
| Wanneer? | Wat? |
|---|---|
| Juli – september 2025 | Onderzoek naar de ondergrond |
| September 2025 | Afronden definitief ontwerp |
| Oktober 2025 | Publiceren definitief ontwerp op de site van de gemeente Hardenberg |
| Oktober – december 2025 | Opstellen aanbestedingsstukken |
| Januari – maart 2026 | Aanbestedingsprocedure |
| Zomer 2026 | Uitvoering werkzaamheden |
Uw contactpersoon
Heeft u vragen of opmerkingen over dit project? Neem tijdens kantooruren contact op met onze projectleider, Herman Weekamp. Bel naar 14 0523 of mail naar veiligopweg@hardenberg.nl.
