Fietsroute Heemse

Een veilige fietsverbinding tussen de Boshoek en het centrum van Hardenberg. Dát is het doel van Fietsroute Heemse! Deze route start bij de Boshoek. En gaat via de fietstunnel onder de Haardijk naar het centrum van Hardenberg.

Fietsroute Heemse

Door onder andere de komst van de elektrische fiets, zien we dat mensen steeds meer fietsen. Ook langere afstanden. Hierdoor wordt de bereikbaarheid tussen de verschillende dorpen (kernen) steeds belangrijker. Niet alleen in onze gemeente, maar in de hele provincie Overijssel.

Daarom worden er binnen onze provincie meerdere fietsverbindingen ontwikkeld. Eén van deze verbindingen is de route van Zwolle-Dalfsen-Ommen-Hardenberg. Een fietsroute voor iedereen; voor werkverkeer, recreanten en natuurlijk voor scholieren. In deze route is er nog een deel dat ontwikkeld moet worden. En dat is het deel vanaf de Boshoek naar het centrum/station van Hardenberg. Hiervoor zoeken we een directe, veilige route. We noemen dit project: ‘Fietsroute Heemse’.

Het onderstaande filmpje hebben we een tijdje geleden opgenomen. Hierin namen wij je mee met de start, ons onderzoek en de plannen. Onder het filmpje lees je meer over de huidige status van dit project.

De beste route

Om tot de beste route te komen, hebben we het hele gebied bekeken. Zo is het kruispunt bij de Scholtensdijk/Hessenweg een bijzonder kruispunt. Want hier komen maar liefst vijf(!) wegen samen. Daardoor ontstaat er al snel een onoverzichtelijke situatie met weinig structuur. Fietsers en voetgangers worden hier ook niet goed geleid (zoals bij de Europaweg), waardoor inwoners het kruispunt als onvriendelijk ervaren.

Goede, verkeersveilige oplossing

We moeten daarom zorgen voor een goede, verkeersveilige oplossing voor dit kruispunt. Daarom halen we de fietsers en voetgangers er van af. Zij kunnen straks met een fietstunnel onder de Haardijk door. Er is veel ruimte nodig om een tunnel te plaatsen. Daarom is deze maar op één plek mogelijk: waar de Kastanjelaan (westzijde Haardijk) uitkomt op de Rustenbergherstraat (oostzijde Haardijk, naast de flats bij Spaanskamp). Vanaf daar sluit de fietsroute weer aan op de Hessenweg / De Brink richting de Voorstraatbrug.

De fietsroute Heemse ziet er dan als volgt uit: vanaf de Boshoek via de Hessenweg en Scholtensdijk - Weidehuisstraat naar de tunnel onder de Haardijk. De route loopt vanaf de tunnel via de Rustenbergherstraat naar de Hessenweg/De Brink, en komt vervolgens bij de Voorstraatbrug uit.

Van voorlopig ontwerp naar definitief ontwerp

In november 2023 hebben wij het volledige ontwerp van de route gepresenteerd. In overleg met verschillende belanghebbenden hebben we de details van het ontwerp afgestemd. Ook hebben we gekeken op welke manier we hun inbreng kunnen inpassen. Aan de hand daarvan hebben we een zo optimaal mogelijk, definitief ontwerp gemaakt. We hebben drie belangrijke wijzigingen gemaakt:

Aanpassingen in het ontwerp

De grootste wijziging die we hebben aangebracht is het aanpassen van de rijrichting vanaf de Haardijk. De reden hiervoor is het behouden van de bereikbaarheid en vindbaarheid van de ondernemers aan de Hessenweg en De Brink. Ook zorgen we hiermee voor het behoud van de extra aanrijdroute naar het centrum van Hardenberg. In het voorlopige ontwerp was de Europaweg namelijk de enige aanrijdroute naar het centrum. En kon je vanaf het centrum via De Brink en De Hessenweg weer de Haardijk op. Na een aantal gesprekken hebben we besloten de rijrichting om te draaien. Zo kan verkeer dat vanuit de richting van de N34 komt, alsnog afslaan richting de Hessenweg en De Brink. Het verkeer dat het centrum uit rijdt, zal hoofdzakelijk via de Europaweg richting de Haardijk rijden. 

De geldautomaat bij de Heemserhoek geeft veel verkeersbewegingen. Dat is eigenlijk niet wenselijk in de woonwijk. Daarom zijn we met de exploitant in gesprek. We gaan bespreken of het mogelijk is om de geldautomaat te verplaatsen. En op welke locatie dat dan is.

Op basis van het voorlopige ontwerp zouden een aantal bomen en parkeerplaatsen verdwijnen langs de Scholtensdijk. Hiervoor is een alternatief gemaakt. Daardoor kunnen de bomen toch blijven staan en blijven de parkeerplaatsen op hun plek. Het aangepaste ontwerp is ook nog veiliger voor de fietser. 

Uitvoering in fases

We willen de uitvoering van dit project zo goed en soepel mogelijk laten verlopen. En de overlast en hinder zoveel mogelijk beperken. Daarom gaan we het werk in fases uitvoeren.

In de voorbereidende fase vervangen we de verkeerslichten van het kruispunt Europaweg-Rheezerweg door “slimme” verkeerslichten. Dit hebben we ook al op de Haardijk (Noord) gedaan. Dit zorgt straks, samen met de andere aanpassingen, voor een snelle doorstroming op de Haardijk. Daarnaast verbeteren we ook de aansluiting van Spaanskamp op de Europaweg. Dat doen we door het kruispunt een klein stukje te verplaatsen. Het nieuwe kruispunt komt ter hoogte van de brandweerkazerne te liggen. Dat kruispunt wordt daarmee een “verkeersplein”. Het verkeer kan hiermee makkelijker de Europaweg ook. Daarnaast kan het verkeer op de Europaweg sneller doorstromen. Het doel van deze voorbereidende fase is het verbeteren van de toegankelijkheid van Spaanskamp en de doorstroming op de Europaweg. Dit helpt ons niet alleen tijdens de werkzaamheden, maar ook daarna.

In deze fase leggen we fietsstraat aan vanaf de Bosthoek tot en met de Weidehuisstraat. Deel 1 van de fietsroute! We starten half oktober met deze werkzaamheden. We willen dit rond het einde van het jaar afronden.

We verwachten begin 2025 (januari) te starten met de bouw van de fietstunnel. De Haardijk zal hiervoor een bepaalde periode afgesloten worden. Er is voor gekozen om de betondelen onder de Haardrijk als prefab elementen te plaatsen. Daardoor is de bouwtijd een stuk korter geworden! In plaats van 12 weken zal de Haardijk maar 4 weken afgesloten zijn. Tegelijkertijd voeren we ook de werkzaamheden uit bij het kruispunt Scholtensdijk-Haardijk-Hessenweg/De Brink. We doen dit bewust tegelijkertijd, zodat de afsluiting van de Haardijk maar eenmalig is. 

Vervolgens zal de aansluiting aan de kant van de Weidehuisstraat en de Rustenbergherstraat opgepakt worden . Deze werkzaamheden lopen door tot de zomer van 2025.

Nadat de prefab elementen van de tunnel zijn geplaatst, starten we de werkzaamheden bij De Brink. We werken vanaf de Voorstraatbrug richting de nieuwe tunnel (Spaanskamp). 

Omleidingen en afsluitingen

Bij elke fase worden er nieuwe verkeersplannen gemaakt om de tijdelijke afsluitingen en omleidingsroutes goed inzichtelijk te maken. Dit doen we voor zowel gemotoriseerd verkeer als fietsers. De omleidingen worden als de uitvoering dichterbij komt, op tijd gedeeld met de directe omgeving. Daarnaast delen we ook informatie hierover via verschillende kanalen. En natuurlijk met bebording langs de weg.

 

Op de hoogte blijven met de Bouw-App

Wilt u op de hoogte blijven? Download alvast de Bouw-App! Zo bent u als eerste op de hoogte van alle grote en kleine werkzaamheden. 

Heeft u een vraag of een opmerking?

Stuur deze dan naar fietsrouteheemse@hardenberg.nl

 

Filmpjes eerdere informatiebijeenkomsten

Oktober 2021

Juli 2021