Samen verder bouwen aan een sterke vrijetijdseconomie

26 mei 2025

In 2035 biedt Hardenberg een verrassend vrijetijdsaanbod. En is Hardenberg een topbestemming voor drie generaties die graag samen genieten. Dat staat in de Visie & Strategie Vrijetijdseconomie. In deze visie staat ook hoe de gemeente de komende 10 tot 15 jaar samen met ondernemers en andere partijen verder bouwt aan een sterke vrijetijdseconomie.

Vrijetijdseconomie gaat over alle activiteiten, producten en diensten om vrije tijd in te vullen. Daarbij zijn accommodaties, attracties en horeca belangrijk, maar ook de kwaliteit van de omgeving. De vrijetijdseconomie is belangrijk voor Hardenberg. Veel toeristen en recreanten uit de regio, de rest van Nederland én Duitsland weten Hardenberg te vinden. Zij geven elk jaar zo'n € 115 miljoen uit in de gemeente. En ze zorgen voor 6,3% van de banen in de onze gemeente. 

Een sterke vrijetijdseconomie

Door sterke ondernemers de ruimte te bieden, heeft de Hardenbergse vrijetijdseconomie zich de afgelopen decennia sterk ontwikkeld. Er kwamen nieuwe producten en typen bedrijven bij. Als enige gemeente in Nederland zijn er in Hardenberg zes 5-sterrencampings. Ook het attractiepark in Slagharen is erg populair.

Een verrassend en divers aanbod

Samen met ondernemers en andere partijen willen we de vrijetijdseconomie verder ontwikkelen en toekomstbestendig maken. Daarom maakten we samen een nieuwe Visie & Strategie Vrijetijdseconomie voor de komende 10 tot 15 jaar. Wethouder Werner ten Kate: “Onze vorige ging vooral over de economische groei. In deze nieuwe visie zijn kwaliteit en diversiteit sleutelwoorden. In 2035 wil Hardenberg een verrassend en divers vrijetijdsaanbod bieden en een topbestemming zijn voor drie generaties die graag samen genieten, ook in het voor- en naseizoen. Met bedrijven, een omgeving en gastvrijheid die 5 sterren waard zijn. Daarbij staat het buitenleven centraal.”

Drie opgaven

De komende jaren werken we aan drie opgaven om de visie te bereiken. 
Om de huidige waarde van de vrijetijdseconomie te behouden, gaat kwaliteit vóór kwantiteit. Het doel is niet alleen om meer bezoekers te trekken. Maar ook om een gevarieerd, vernieuwend en goed aanbod te bieden.
We willen ook zorgen voor een goed evenwicht tussen natuur en leefomgeving. Nieuwe plannen moeten goed passen in hun omgeving en bijdragen aan een mooie en sterke vrijetijdseconomie. Dit kunnen we regelen met een aanpak die per gebied verschilt. In elk gebied kijken we wat er wél kan en wat beschermd moet blijven, zoals natuur of landbouw. 
Tot slot sluiten activiteiten, producten en diensten dankzij een goede samenwerking op elkaar aan. Een belangrijk onderdeel van het plan is ook het vergroten van gastheerschap en samen investeren in het vrijetijdslandschap. De regio moet beter zichtbaar worden als aantrekkelijke bestemming in het Vechtdal en Reestdal. Met gerichte campagnes en betere informatie willen we nieuwe bezoekers aantrekken. En inwoners inspireren en betrekken bij wat de regio te bieden heeft. Zo versterken we samen het vrijetijdslandschap. Dit draagt bij aan de brede welvaart van onze inwoners.

Aanstellen van kwartiermaker

Deze visie vraagt om een nauwe samenwerking tussen ondernemers, gemeenten en maatschappelijke partners. De gemeente gaat samen met de sector onderzoeken hoe we de samenwerking het beste vorm kunnen vormgeven bij het uitwerken van concrete actieplannen. Hiervoor stelt de gemeente iemand aan die dit begeleidt.

Bekijk hieronder de documenten over de Visie en Strategie Vrijetijdseconomie: