• Home
  • Nieuwsoverzicht
  • Onderzoeken Nedersaksenlijn laten zien: aanleg is baanbrekend voor brede welvaart

Onderzoeken Nedersaksenlijn laten zien: aanleg is baanbrekend voor brede welvaart

24 september 2024

De uitkomsten van de onderzoeken voor de Nedersaksenlijn laten goede resultaten zien. Het draagvlak is groot. Het draagt bij aan een betere toekomst (leven, leren en werken). En er komen minstens 10.000 woningen en 15.000 arbeidsplaatsen bij. De Nedersaksenlijn is daarmee enorm belangrijk voor de regio. En zorgt voor een betere verdeling van de welvaart over Nederland. De investering voor de aanleg Nedersaksenlijn is naar schatting 1,735 miljard euro. Een extra ambitieuze Nedersaksenlijn kost 3 miljard euro. Dit staat in de drie deelrapporten ('Participatie', 'Brede welvaart' en 'Spoor') die uit het onderzoek naar de Nedersaksenlijn komen. Het hoofdrapport komt later dit jaar. Daarin staan conclusies op basis van de deelrapporten. Het hoofdrapport helpt bij de beslissing of de Nedersaksenlijn doorgaat naar een volgende fase.

Enorme impuls

Wethouder te Rietstap is blij dat de onderzoeken zijn visie bevestigen: “De Nedersaksenlijn vormt straks de ‘ijzeren ruggegraat’ van deze regio, waarin Hardenberg een centrale rol vervult. De realisatie van de lijn zal een enorme sociaaleconomische impuls gegeven voor de hele regio. Hardenberg is straks vanuit verschillende windrichtingen bereikbaar per spoor, wat de toegankelijkheid van voorzieningen, onderwijs en werk enorm vergroot. Naast Zwolle, Emmen en Almelo zijn na de realisatie van de Nedersaksenlijn ook Groningen en Enschede goed bereikbaar, wat de onderwijsmogelijkheden op universitair niveau vergroot."

Volop ontwikkeling

“Onze ambitie om het stationsgebied integraal te ontwikkelen tot een gemengd, dynamisch stationsgebied waar wonen, werken, zorg en onderwijs bij elkaar komen, sluit helemaal aan op de ontwikkeling van de Nedersaksenlijn. In dit gebeid komen (nieuwe) samenwerkingen tot stand, zoals Iqoniq, waarbij ondernemers en onderwijsinstellingen elkaar stimuleren om innovaties tot stand te brengen.”

Mee in de begroting

"We zijn verheugd dat deze lang gekoesterde verbeteringen aan station Hardenberg om het comfort en veiligheid te vergroten nu meegenomen zijn in de kostenramingen voor de Nedersaksenlijn".

Verbinding

De Nedersaksenlijn verbindt innovatieve clusters van ondernemers met kennis- en onderwijsinstellingen. Ook zorgt het voor aantrekkelijke nieuwe woonomgevingen. Waarbij we de kwaliteiten van de regio – met rust en ruimte – benutten.

Het is nodig

Vooral Oost-Groningen en Zuidoost-Drenthe scoren op veel brede welvaartsindicatoren slechter dan het landelijk gemiddelde. Dat geldt voor bijvoorbeeld gezondheid, vrijwilligerswerk en arbeid. Maar ook voor het vertrouwen in (overheids)organisaties en elkaar.

Baanbrekend voor brede welvaart

De Nedersaksenlijn helpt als structurerende opgave om dit te doorbreken. En is baanbrekend voor brede welvaart. Het wordt aantrekkelijker voor mensen om in de regio te blijven wonen én te komen wonen.

Trots op de regio

Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zijn trots op de regio. Zij zien dat de Nedersaksenlijn gaat helpen om de mogelijkheden van de regio aan te jagen en te ontsluiten. Daarnaast doorbreekt het de krimptrend, waardoor voorzieningen kunnen blijven bestaan.

Liever vandaag dan morgen

De lijn is daarmee een belangrijke impuls voor de groei van de brede welvaart. Inwoners hebben liever vandaag dan morgen een Nedersaksenlijn in hun omgeving. Al hebben ze die natuurlijk liever niet letterlijk in hun eigen achtertuin.

Rapporten

Bekijk de deelrapporten op denedersaksenlijn.nl

In november komt het hoofdrapport met alle samenvattende en definitieve conclusies.

Planning

De Nedersaksenlijn is op dit moment in de fase van een MIRT-onderzoek. In november besluit het Rijk – op basis van dit rapport en een notitie die samen met de regio wordt gemaakt – of de Nedersaksenlijn doorgaat naar een volgende fase. Namelijk die van een MIRT-verkenning. MIRT staat voor: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.