Op deze pagina

Meldpunt slechte verhuurders

Verhuurt iemand een woning of kamer? Dan moet diegene zich netjes gedragen. Dat staat in de Wet goed verhuurderschap en in de Wet betaalbare huur. Toch gaat het soms mis. Bent u huurder of zoekt u een huurwoning? En houdt een verhuurder of bemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kunt u een melding doen bij het Huurteam.

Wat zijn de regels?

Een verhuurder of bemiddelaar mag:

  • u niet afwijzen vanwege uw afkomst, geloof, huidskleur, geslacht of geaardheid (discriminatie);
  • u niet bedreigen of onder druk zetten;
  • niet meer dan 2 maanden kale huur als borg vragen (3 maanden als het contract vóór 1 juli 2023 is afgesloten);
  • alleen kosten rekenen voor service zoals gas, water, elektra of schoonmaak van gezamenlijke ruimtes;
  • geen bemiddelingskosten aan u vragen (die zijn voor de verhuurder);
  • geen te hoge huur of huurverhoging vragen bij een sociale huurwoning.

Een verhuurder moet:

  • zorgen voor een schriftelijk huurcontract, met handtekeningen van beide partijen;
  • duidelijke informatie geven over rechten en plichten, bijvoorbeeld over de servicekosten en de borg.

Bent u arbeidsmigrant?

Dan moet de verhuurder:

  • een apart huurcontract geven naast uw arbeidscontract;
  • informatie geven in een taal die u begrijpt.

Melden bij het Huurteam

U kunt een melding doen bij het Huurteam van Steenvlinder. Dit team werkt in opdracht van de gemeente Hardenberg. U hoeft niets te betalen voor deze hulp.

Na uw melding gaat het Huurteam aan de slag om te helpen en het probleem op te lossen. Het Huurteam behandelt uw melding vertrouwelijk. Wilt u anoniem blijven? Dat kan. Maar dan kan het Huurteam geen contact met u opnemen over het vervolg.

Wilt u niet gelijk een melding maken, maar eerst meer informatie?