Fietsroute Heemse


Voorlopig ontwerp en afbeeldingen Fietsroute Heemse

Een veilige fietsverbinding tussen de Boshoek en het centrum van Hardenberg. Dát is het doel van Fietsroute Heemse! Deze route start bij de Boshoek. En gaat via de fietstunnel onder de Haardijk naar het centrum van Hardenberg.

Vrijliggend fietspad

Daarnaast komt er vanaf de Heemserhoek een vrijliggend fietspad. Deze gaat via de Scholtensdijk naar de Weidehuisstraat. Vanaf daar gaan fietsers door de fietstunnel, onder de Haardijk, naar het centrum.

Beelden nieuwe situatie

We geven u graag een beeld van de fietsroute. Daarom hebben we een aantal afbeeldingen ontworpen waarin u zelf van de oude situatie naar de nieuwe situatie schuift.

Voorlopig ontwerp

Het voorlopige ontwerp van deze fietsverbinding vindt u in de bijlagen onderaan de pagina. U kon hier tot en met 30 november 2023 op reageren.

Naar de bijlagen


Fietsroute Heemse

‘Fietsen, dat is iets wat wij graag willen stimuleren!’ Door onder andere de komst van de elektrische fiets, zien we dat de fiets steeds vaker wordt gepakt. Ook voor langere afstanden. Hierdoor wordt de bereikbaarheid tussen de verschillende dorpen (kernen) steeds belangrijker. Niet alleen in onze gemeente, maar in de hele provincie Overijssel.

Daarom worden er binnen onze provincie meerdere fietsverbindingen ontwikkeld. Één van deze verbindingen is de route van Zwolle-Dalfsen-Ommen-Hardenberg. Een fietsroute voor iedereen; voor werkverkeer, recreanten en natuurlijk voor scholieren. In deze route is er nog één deel dat ontwikkeld moet worden. En dat is het deel vanaf de Boshoek naar het centrum/station van Hardenberg. Hiervoor zoeken we een directe, veilige route. We noemen dit project: ‘Fietsroute Heemse’.


Aansluiting Fietstunnel Haardijk

Om tot het beste resultaat te komen, bekijken we het gehele gebied. Zo is het kruispunt bij de Scholtensdijk/Hessenweg eigenlijk een bijzonder kruispunt. Hier komen niet vier, maar vijf (!) wegen samen. Doordat al het verkeer hier samenkomt, ontstaat er al gauw een onoverzichtelijke situatie met weinig structuur. Vooral omdat al het verkeer gebruik maakt van deze wegen en dus van de oversteek. Fietsers en voetgangers worden hier ook niet goed geleid (zoals bij de Europaweg), waardoor inwoners het kruispunt als onvriendelijk ervaren.

Goede, verkeersveilige oplossing

Er is dus een goede, verkeersveilige oplossing nodig voor dit kruispunt. Daarom halen we de fietsers en voetgangers er van af. Zij kunnen met een fietstunnel onder de Haardijk door. Er is veel ruimte nodig om een tunnel te plaatsen. Daarom is deze maar op één plek mogelijk: waar de Kastanjelaan (westzijde Haardijk) uitkomt op de Rustenbergherstraat (oostzijde Haardijk, naast de flats bij Spaanskamp). Vanaf daar sluit de fietsroute weer aan op de Hessenweg / De Brink richting de Voorstraatbrug.

De fietsroute Heemse ziet er dan als volgt uit: vanaf de Boshoek via de Hessenweg en Scholtensdijk - Weidehuisstraat naar de tunnel onder de Haardijk. De route loopt vanaf de tunnel via de Rustenbergherstraat naar de Hessenweg/De Brink, en komt vervolgens bij de Voorstraatbrug uit.

Het ontwerp van de tunnel

Samen met architectenbureau MAAN hebben we in het projectteam gewerkt aan een ontwerp voor de fietstunnel. Dit ontwerp is onder aan deze pagina (als PDF-bestand) te bekijken. Bij het ontwerp was het voor ons belangrijk dat de fietstunnel voldoet aan een heel pakket van eisen en maatregelen. Bijvoorbeeld dat de hellingspercentages niet te groot worden, zodat je “plezierig en gemakkelijk” door de tunnel kunt fietsen.

Maar we hebben ook rekening gehouden met de omgeving, door bijvoorbeeld te kijken hoe we alle karakteristieke bomen zoveel mogelijk kunnen behouden. Bij het ontwerp van de tunnel heeft de architect zich laten inspireren door de historische architectuurontwikkeling in Heemse. Die gebouwen zijn eerst van stro, hout en daarna uit steen opgetrokken. Dit gaan we terugzien in de wandopbouw van de tunnel.

Vervolg

Met alleen een tunnel zijn we er natuurlijk niet. De Hessenweg/De Brink blijft namelijk door al het gemotoriseerde verkeer een veelgebruikte route naar het centrum, terwijl we hier ook de fietsroute op uit laten komen. Deze drukke verkeersstroom samen met een fietsroute is niet wenselijk. Zeker als we een veilige fietsroute willen. Daarom gaan we maatregelen treffen om de veiligheid voor fietsers (en voetgangers) op deze weg te vergroten.

Tot slot

  • Met een tunnel creëren we een verkeersveilige oversteek voor fietsers en voetgangers;
  • Hierdoor creëren we bovendien meer overzicht voor al het gemotoriseerde wegverkeer;
  • Én lossen we een belangrijk knelpunt op een veelgebruikte (fiets)route in Hardenberg op!

Vragen en antwoorden

Lees de antwoorden op veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Of hebt u een opmerking? Stuur dan een mail naar haardijk@hardenberg.nl


Filmpjes eerdere informatiebijeenkomsten

Oktober 2021

Juli 2021

Contact

Wilt u meer informatie? De Publieksdienst helpt u graag. Neem contact met ons op via het online contactformulier.

Bel mij terug

Hebt u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.