Veelgestelde vragen

Nee, de plek is nog niet definitief. Een fietstunnel blijkt de beste oplossing voor een veilige oversteek op de Haardijk. Zo wordt de onveilige verkeerssituatie op het kruispunt Scholtensdijk ook opgelost. Hier komen veel verschillende verkeersstromen samen.

De tunnel moet wel passen. Zo moet er genoeg ruimte zijn voor de "hellingbanen". Dit zijn de stukken weg waarop u de tunnel in- en uitrijdt. Uit onderzoek blijkt dat de plek bij de Kanstanjelaan en de Rustenbergherstraat het meest geschikt is.

De uiteindelijke plek wordt nog bepaald. Daarbij wordt gekeken naar technische haalbaarheid en het draagvlak in de omgeving.

De voorgestelde route sluit het best aan bij de projectdoelen. De route wordt nog verder uitgewerkt. Denk hierbij aan het soort materialen dat we gaan gebruiken. En hoe we de wegen gaan inrichten. Maar ook aan het uitwerken van de beste oplossingen voor de kruisingen en wegen die hierop aansluiten. Deze informatie presenteren wij graag op een volgende informatieavond (wordt nog gepland).

Wij verwachten in het voorjaar van 2023 de route definitief te hebben. En voor de zomer van 2023 het definitieve ontwerp klaar te hebben. De volgende stap (het uitvoeren) hangt af van een aantal zaken. Denk aan de planning van de nutsbedrijven, het omgevingsvergunningstraject, de flora en fauna. Als alles mee zit, dan start de uitvoering van dit project eind 2023.

Als de tunnel past op de plek die we voor ogen hebben, dan hebt u geen recht op planschade (als uw huis minder waard wordt). Als er wel afgeweken wordt van de bestemming (omschreven in het bestemmingsplan), dan maakt u mogelijk aanspraak op planschade. In dat geval moet een vergelijking worden gemaakt tussen wat het bestemmingsplan mogelijk maakt, en wat de vergunning mogelijk maakt. Als dit negatieve gevolgen heeft voor de waarde van een woning, levert dat dus planschade op. Bij planschade is het wel zo dat een deel van de waardevermindering zelf betaald wordt (normaal maatschappelijk risico).

Voordat we beginnen met de uitvoering, schakelen we een gespecialiseerd bedrijf in. Zij maken een plan over hoe de aannemer moet omgaan met trillingen en zettingen. Zo sluiten we mogelijke risico's uit.

We ontkomen niet aan het kappen van een aantal bomen. We hebben het ontwerp wel zoveel mogelijk aangepast, waardoor zoveel mogelijk bomen kunnen blijven staan. We kijken ook welke bomen verplant kunnen worden. Als er uit een vergunningsaanvraag blijkt dat er een herplantplicht is, houden we ons daar natuurlijk aan.

Ja, deze plaatsen we op een andere locatie. Dit gebeurt in overleg met de (directe) omgeving.

Wij verwachten dat er bij gebruik van de tunnel iets meer geluid in de omgeving te horen is. Dit zal alleen gaan om de geluiden van fietsers op een plek waar nu geen fietser is. Eigenlijk is het zo dat een fietser niet per se meer lawaai maakt. Wij verwachten dan ook dat eventuele geluiden binnen acceptabele grenzen vallen.

Fietser en voetgangers. Brommers mogen niet op een fietspad, dus ook niet door deze tunnel! Het fietspad wordt ongeveer 3,50 meter breed en daarnaast komt een voetpad van ongeveer 1,5 meter breed.

We verwachten dat er 1.000 fietsers per dag gebruikmaken van de tunnel.

De fietsroute loopt voor een groot deel via de rijbaan voor al het verkeer. Daar mogen ook speed pedelecs gebruik van maken. De tunnel zal ingericht worden als een fiets- en voetpad. Eigenlijk mogen speed pedelecs geen gebruik maken van een fietspad, want juridisch gezien zijn speed pedelecs bromfietsen. We zullen zoals het nu lijkt voor speed pedelecs een uitzondering gaan maken. Zodat ook zij van deze fietstunnel en daarmee ‘snelle fietsverbinding’ gebruik kunnen maken.

De auto is straks te gast op de fietsroute. Deze mag dus gebruikmaken van de fietsroute, maar op lage snelheid en let daarbij heel goed op fietsers.

Ja, dat is het uitgangspunt voor het uitwerken van de plannen.

Het kruispunt Weidehuisstraat/Scholtensdijk moet nog verder ontworpen worden, zodat een verkeersveilige inrichting ontstaat. Hierbij moet een duidelijke scheiding ontstaan tussen de doorgaande fietsroute Scholtensdijk-Weidehuisstraat en het doorgaande autoverkeer op de Scholtensdijk.

De fiets- en voetgangersfaciliteiten worden weggehaald. Verder nemen we geen fysieke maatregelen. Wel onderzoeken we of we de aansluiting vanuit de Heemserhoek kunnen afsluiten voor autoverkeer. Hierdoor kan deze kruising overzichtelijker worden. We moeten nog onderzoeken wat dit voor de fietsers betekent. Natuurlijk letten we hierbij op alle aansluitingen (richting het centrum, richting het bedrijventerrein Haardijk, en andere aansluitingen).

We zoeken naar een veilige oplossing voor fietsers vanaf de Haardijk. Dit nemen wij mee in de verdere uitwerking van de fietsroute. We gaan op dit kruispunt in ieder geval de verkeerslichten aanpassen.

Ja, want anders verbetert de verkeersveiligheid niet. Ook omdat er geen voorzieningen zijn om de fietser en de voetganger over de kruising te leiden. Dit zal officieel gemaakt worden in een verkeersbesluit met een verbod voor fietsers.

Nee, dit is geen optie. We hebben dit onderzocht (voor de veiligheid en doorstroming op de Haardijk). De conclusie van de verkeerskundige is dat de verkeersbelasting op de Rheezerweg te hoog zou worden. Ook heeft het te veel invloed op de bereikbaarheid van/voor hulpdiensten, zoals ambulance, politie en brandweer.

We leiden deze fietsers vanaf de Haardijk (ter hoogte van het Boomstamrestaurant) naar de oostkant van de Haardijk. Zij kunnen dan via de bestaande fietspaden achter de Shell langs. En vanaf daar verder op de fietsroute bij de Hessenweg/De Brink.

Nee, in het ontwerp dat er nu ligt wordt de Rustenbergherstraat niet afgesloten. De straat blijft bereikbaar vanaf beide kanten, en kruist 'ongelijkvloers' met de fietsroute.

Nee, in het ontwerp dat er nu ligt wordt de Rustenbergherstraat niet afgesloten. De straat blijft bereikbaar vanaf beide kanten, en kruist 'ongelijkvloers' met de fietsroute.

De verkeersdruk is hier hoger doordat fietsers en auto’s er gebruik van maken. Zeker in vergelijking met andere delen van de route. Het inpassen van een veilige fietsverbinding heeft dus veel meer invloed voor dit deel van de route.

Stuur dan een mail naar fietsrouteheemse@hardenberg.nl.