Kosten maken voor uw bedrijf, welke mag u wel en niet aftrekken?

Als ondernemer maakt u altijd kosten. Als u de kosten voor zakelijke doeleinden maakt, zijn het aftrekbare kosten die u van uw opbrengst mag aftrekken. Hierdoor wordt het bedrag waar u belasting over moet betalen lager. Dat is dus gunstig voor u als ondernemer.

Daarom is het van belang goed bij te houden wat voor soort kosten u maakt en waarom. Maar hoe zat het ook alweer? Wanneer zijn kosten zakelijk en hoe zit het met kosten die voor een deel privé zijn en voor een deel zakelijk? 

Zakelijke kosten
Zakelijke kosten zijn de kosten die u maakt om uw werk uit te kunnen oefenen en de kosten die rechtstreeks betrekking hebben op uw onderneming. Voorbeelden hiervan zijn de huur van uw bedrijfsruimte of de kosten voor vakliteratuur.

Hoeveel kosten u voor uw onderneming maakt, is aan u als ondernemer. Wel moet u aan de Belastingdienst voor de inkomstenbelasting aannemelijk kunnen maken dat u de kosten in verband met uw onderneming heeft gemaakt. Het is daarom van groot belang dat u uw kosten goed vastlegt in uw administratie. In hoofdstuk vier van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst leest u wat er allemaal bij een goede administratie hoort. 

Kosten met zowel een zakelijk als privé karakter (gemengde kosten)
Soms maakt u kosten voor zowel zakelijke- als privédoeleinden. Dit zijn de gemengde kosten. Denk hierbij aan het gebruik van uw telefoon of auto. Dan is het belangrijk dat u alleen het zakelijke deel van de kosten aftrekt.

Welke kosten u precies mag aftrekken, hangt af van uw situatie. Is de auto bijvoorbeeld uw privébezit, least u hem, of staat de auto op naam van uw onderneming? Op de website van de Belastingdienst kunt u stapsgewijs nagaan welke situatie op u van toepassing is en welke gevolgen dat voor u heeft. 

Kosten direct of verspreid over een aantal jaren aftrekken?
U mag niet álle zakelijke kosten in één keer van uw opbrengst aftrekken. Dit mag alleen als kosten betrekking hebben op het jaar waarover u de aangifte doet. Denk bijvoorbeeld aan de huurkosten van het pand waarin uw onderneming gevestigd is. Heeft u daarentegen een laptop gekocht, dan maakt u hier meerdere jaren gebruik van en neemt de waarde ieder jaar af. In dat geval moet u de kosten verspreid over meerdere jaren aftrekken.

Voor afschrijven gelden wettelijke termijnen. Ook vooruitbetaalde kosten die betrekking hebben op meerdere jaren, kunt u niet direct in één keer aftrekken. Wilt u meer informatie over het aftrekken van zakelijke kosten? Lees dan hoofdstuk 5.1 van het Handboek Ondernemen. 

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naar www.belastingdienst.nl/starters of bezoek één van de startersvoorlichtingen van de Belastingdienst op een locatie bij u in de buurt.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het online contactformulier.

Bel mij terug

Hebt u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.