Handelen in tweedehands goederen

Gaat u handelen in tweedehands of ongeregelde goederen? Dan bent u wettelijk verplicht dit te melden bij de gemeente. Ook moet u een register bijhouden van goederen die u verkoopt. Hiermee helpt u heling te voorkomen.

U meldt zich als handelaar aan bij de gemeente waarbinnen u handelt. Aanmelden kan kosteloos bij het Digitaal Opkopers Loket (DOL). U voldoet hiermee eenvoudig aan de wet.

Aanmelden en afmelden als handelaar

Door uw aanmelding hoeft uw onderneming minder vaak te worden gecontroleerd. 

Verkoopregister

Als opkoper bent u ook verplicht elke aankoop van tweedehands goederen te registreren. Dit kan in het Digitaal Opkopers Register (DOR). De politie controleert dan meteen of voor deze goederen aangifte van diefstal is gedaan. Als dit het geval is, neemt de politie contact met u op.

Bij uw aanmelding als handelaar kunt u aangeven of u gebruik wilt maken van het DOR. U ontvangt binnen 5 werkdagen inloggegevens voor het register.

Wat u moet registreren

Als u goederen inkoopt, registreert u onder meer de volgende gegevens:

  • De datum waarop u de goederen hebt gekocht.
  • Een omschrijving, zoals een merk en nummer.
  • De koopprijs of koopvoorwaarden.
  • De adresgegevens en de naam van de verkoper.

Vraag de verkoper om identiteitsgegevens

Koopt u ingekochte spullen? Houd u er dan rekening mee dat u de verkoper om zijn identiteitsgegevens vraagt. Als  u dit niet doet, bent u strafbaar. De identiteitsgegevens neemt u op in het verkoopregister.

Krijgt u van de verkoper geen identiteitsgegevens, dan is het verstandig om de goederen niet te kopen. 

Meer informatie

Meer informatie over het Digitaal Opkopers Register (DOR) leest u op de website van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Op deze website leest u ook de wet- en regelgeving rond heling. Wilt u heling voorkomen? Bekijk de tips op de website www.stopheling.nl.