Aangifte doen van overlijden

Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast.

Aangeven van overlijden:

  • In de meeste gevallen doet de uitvaartondernemer aangifte voor u.
  • U kunt bij de Publieksdienst van de gemeente ook zelf aangifte van overlijden doen.
  • Doe de aangifte binnen 6 werkdagen na het overlijden.
  • De aangifte doet u bij de gemeente waarin het overlijden heeft plaatsgevonden.
  • Bij overlijden in het buitenland van een inwoner uit de gemeente Hardenberg kunt u contact opnemen met de Publieksdienst.
  • Aangifte doen van overlijden is gratis.
  • Een kopie van de overlijdensakte kost € 13,20 (tarief 2018).

Aangifte doen als uitvaartondernemer

Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte doen van overlijden. Doet u voor de eerste keer online aangifte in de gemeente Hardenberg? Neem dan telefonisch contact met ons op. Dan zetten wij uw gegevens in ons systeem.

Voor de online aangifte heeft u eHerkenning nodig (minimaal 2+). Dit vraagt u aan via de website van eHerkenning.

Online aangifte doen:

  • Geef uw aangifte van overlijden online door
  • U betaalt het uittreksel burgerlijke stand via iDeal.
  • De gemeente maakt de akte voor u op.
  • U ontvangt dezelfde werkdag het verlof tot begraven of cremeren per e-mail.
  • Het originele verlof en het uittreksel van de akte van overlijden ontvangt u hierna ook per post.
  • Stuur de A-verklaring en B-verklaring voor het CBS op naar de gemeente Hardenberg.

Aangifte doen aan de balie:

  • Maak online een afspraak met de gemeente.
  • Geef aan de balie van de Publieksdienst de A-verklaring en B-verklaring voor het CBS.
  • De gemeente maakt de akte voor u op.
  • U krijgt het verlof tot begraven of cremeren het uittreksel van de akte direct mee.
  • Het uittreksel van de akte betaalt u meteen aan de balie van de Publieksdienst.

Aangifte doen als familielid

U kunt er ook voor kiezen de aangifte van overlijden als familielid zelf te doen bij de gemeente. U kunt hiervoor een afspraak maken met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg.

Aangifte doen aan de balie:

  • Maak online een afspraak met de gemeente.
  • Neem bij uw afspraak de volgende documenten mee:
    - Geldig identiteitsbewijs van uzelf.
    - Verklaring van overlijden.
    - Verklaring over de oorzaak van het overlijden in een gesloten envelop (voor het CBS).
    - Trouwboekje (niet verplicht).
  • De gemeente maakt de akte voor u op.
  • U krijgt het verlof tot begraven of cremeren het uittreksel van de akte direct mee.
  • Het uittreksel van de akte betaalt u meteen aan de balie van de Publieksdienst.