Inkoop en aanbesteding
Elk jaar koopt de gemeente voor ruim 100 miljoen euro aan goederen, diensten en werken in. Dat geeft ons een grote verantwoordelijkheid. Wij willen dit gemeenschapsgeld slim, op een eerlijke manier en volgens de wettelijke regels uitgeven. We doen steeds ons best om de uitvoering van onze inkoop- en aanbestedingswerkzaamheden te verbeteren.
De doelstellingen en uitgangspunten bij het inkopen en aanbesteden zijn beschreven in het inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Dit beleid is gebaseerd op de aanbevelingen uit het rapport van het rekenkameronderzoek (2012). Het beleid is ook gebaseerd op de aanbestedingswet, die per 1 juli 2016 in werking is getreden.
Door de grenzen en spelregels van ons inkoopbeleid voldoen we aan de geldende wet- en regelgeving. En kunnen we actuele politieke onderwerpen op een juiste manier in de inkooppraktijk
opnemen. Als gemeente zijn wij doordoor een professionele opdrachtgever die volop kansen biedt aan het lokale bedrijfsleven. Dit blijkt ook uit recent onderzoek naar de professionaliteit van inkoop en de positieve reacties van lokale ondernemers.
We streven er bij aanbestedingen naar om kwalitatieve doelen te realiseren, zoals op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het beleid geeft bestuurders, betrokken collega's en ondernemers de basis voor een professionele samenĀ werking.
Inkoopvoorwaarden
Voor inkopen en aanbestedingen maakt de gemeente Hardenberg gebruik van twee soorten inkoopvoorwaarden:
- Voor inkoop van leveringen en diensten gelden de inkoopvoorwaarden van de VNG (PDF, 2,3 MB)
- Voor werken zijn de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) van toepassing.
In bepaalde gevallen kan worden ingestemd met andere voorwaarden.