Routekaart voor actieplan werk

Ondernemers, onderwijsinstellingen en de gemeente Hardenberg werken in het laatste kwartaal van 2019 samen aan een actieplan werk. Hierin staat wat we gaan doen om nu en in de toekomst voor voldoende opgeleid personeel te zorgen. Want een gezonde en vitale arbeidsmarkt is van strategisch belang voor de economische en sociale ontwikkeling van de gemeente Hardenberg. Werkgevers of werknemers die mee willen doen kunnen zich nu aanmelden.

Het is voor bedrijven steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden. Vakmensen zijn schaars. Dat kan grote gevolgen hebben voor de groei van bedrijven, het aantal banen en daarmee de economische groei in onze regio.

Krachten bundelen
Zorgen voor voldoende opgeleid personeel en het aan boord houden van schaarse vakmensen is een gezamenlijk vraagstuk. Ondernemers, onderwijsinstellingen en de gemeente Hardenberg pakken de handschoen op om hiermee aan de slag te gaan. Want hoewel de oplossingen nog niet voorhanden zijn, kunnen we wèl onze krachten bundelen en met elkaar in actie komen.

Route richting actieplan werk
Nog dit jaar volgen we een route richting het actieplan werk. Hierin staat concreet wat we gaan doen om nu en in de toekomst over voldoende opgeleid personeel te kunnen beschikken. Geen plan met lange teksten. Niet alleen denken en praten, maar doen!

De gesprekken om te komen tot een routekaart ziet er als volgt uit.
Stap 1: ophalen inzichten (in beeld brengen problematiek)

  • 15 oktober 2019, 19.00-22.00 uur: Klantarena (VOL)
  • 17 oktober 2019, 19.00-22.00 uur: Expertarena
  • 30 oktober 2019, 7.30-11.00 uur: Rondetafelgesprek 1
  • 31 oktober 2019, 17.00 - 20.030 uur: Rondetafelgesprek 2
  • 4 november 2019, 17.00-20.30 uur: Rondetafelgesprek 3

Stap 2: opstellen actieplan (oplossingen en acties)

  • 25 november 2019, 17.00-21.30 uur: Co-creatie sessie 1
  • 27 november 2019, 7.30-12.00 uur: Co-creatie sessie 2
  • 12 december 2019, 19.00-22.00 uur: Afsluitende sessie

Arenadiscussies
Om tot een actieplan te komen zijn creatieve ideeën en slimme oplossingen nodig. Om die op tafel te krijgen, is eerst inzicht nodig in hoe het vraagstuk precies in elkaar zit. Wat zijn de knelpunten waar werkgevers tegenaan lopen en wat gebeurt er op de arbeidsmarkt?  Daarom starten met arenadiscussies in een Klantarena en een Expertarena.

Bij de Klantarena en de Expertarena heeft de zaalopstelling de vorm van een arena, met een binnenring en een buitenring. In de binnenring staan klanten of experts centraal.
In de buitenring zitten werkgevers, vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen en van de gemeente.

De Klantarena of Expertarena wordt geleid door een ervaren gespreksleider en bestaat uit drie gespreksronden. In de eerste ronde zijn alleen de klanten of experts aan het woord. De gespreksleider gaat met hen het gesprek aan over een aantal thema’s. In de tweede ronde komen de mensen in de buitenring aan bod. Zij kunnen vragen stellen naar aanleiding van de eerste rond en zo belangrijke onderwerpen met de klanten of experts bespreken. In de derde ronde vat de gespreksleider de onderwerpen die besproken zijn samen.

Klantarena©
Bij een Klantarena op 15 oktober staan (toekomstige) werknemers letterlijk en figuurlijk centraal. Zij zijn immers de klanten van de arbeidsmarkt. We luisteren allereerst naar hun ervaringen, wensen en verwachtingen. Hoe kijken jongeren of mensen die net van baan veranderd zijn of een nieuwe stap willen maken tegen de huidige arbeidsmarkt aan? Wat verwachten ze van werkgevers? Wanneer is de arbeidsmarkt voor hen aantrekkelijk?
Daarna gaan we met elkaar in gesprek over wat we van de werknemers gehoord hebben.

Ben je werkende, werkzoekende of jongere en wil je meedoen aan de Klantarena? Lees hier meer over Klantarena.

Expertarena
In de Expertarena staan twee experts op het gebied van arbeidsmarktvraagstukken centraal. Wim Davidse en Esther de Bruine geven ons inzicht in de ingrijpende ontwikkelingen op de arbeids- en flexmarkt, op welke wijze de krapte op de arbeidsmarkt verder toeneemt en wat dit voor u als werkgever betekent. Wat moeten werkgevers doen om (jonge) mensen te boeien en te binden voor de toekomst. Wat kunnen we leren van ‘best practices’? En hoe kunnen we ons voordeel doen met deze kennis?

In de tweede ronde kunnen we de experts vragen stellen naar aanleiding van de eerste ronde en bespreken we belangrijke onderwerpen met de experts. We sluiten de arenadiscussie af met een samenvatting van alles wat we besproken hebben.

Deelname van werkgevers uit de regio Hardenberg aan de Expertarena is meer dan welkom! Aanmelden kan door een mail te sturen naar aanmelden@hardenberg.nl. De Klantarena van 15 oktober zit vol. Hier kunt u zich niet meer voor aanmelden.
Na uw aanmelding ontvangt u een bevestiging.
Wees er snel bij, want het aantal beschikbare plekken is beperkt. Vol=vol.

Rondetafelgesprekken
Tijdens drie rondetafelgesprekken brengen werkgevers samen de ambities en potentiële uitdagingen in kaart. De opgedane inzichten in de arenadiscussies komen hierbij goed van pas.

Vervolg

De route gaat verder met co-creatiesessies waarin werkgevers vaststellen welke maatregelen en acties er nodig zijn om onze gezamenlijke doelen voor de arbeidsmarkt te realiseren. In aan afsluitende sessie worden de acties getoetst. Meer informatie over deze vervolgsessies leest u binnenkort op deze website.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.