Onze werkwijze
Hebt u een vraag over uw situatie, of over iemand waarvoor u zorgt? Dan kunt u contact opnemen met Samen Doen.
Het is goed mogelijk dat de medewerker van Samen Doen u direct al adviezen kan geven, waarmee u zelf aan de slag kunt.
Is er meer nodig, dan volgt er een gesprek bij u thuis of op een andere plek waar u dat prettig vindt. Tijdens het gesprek proberen we helder te krijgen wat uw hulpvraag is. Daarom stellen we allerlei vragen, zoals:
- Wat is uw vraag?
- Waarom is dit voor u een probleem?
- Wat is nog meer belangrijk om te bespreken?
- Welke oplossing ziet u zelf?
- Wat kunt u zelf of wat kan uw omgeving bijdragen aan een oplossing?
- Wat verwacht u van Samen Doen?
Persoonlijk plan
Wilt u zich alvast verder voorbereiden op het gesprek met Samen Doen, dan kunt u dit doen door het persoonlijk plan in te vullen. Deze neemt u dan mee naar het gesprek.
Meer over uw persoonlijk plan
Neem gerust iemand mee naar het gesprek
Met z'n tweeën hoort u meer dan alleen. U mag gerust iemand meenemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld een familielid, vriend of uw mantelzorger.
U kunt ook gratis gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner
Neem hiervoor contact op met Zorgbelang Overijssel. Bel met 074-2913597 (van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur). Of mail naar adviespunt@zorgbelang-overijssel.nl.
Wat gebeurt er na het gesprek?
Afhankelijk van uw vraag of probleem zijn er 3 mogelijkheden:
1. U gaat zelf aan de slag met onze tips en adviezen
Misschien krijgt u tijdens het gesprek tips en adviezen waarmee u zelf verder kunt. Ook in dat geval staan we altijd voor u klaar om (nieuwe) vragen te beantwoorden.
2. We maken een gespreksverslag
Hebt u meer hulp nodig? Dan maken we een gespreksverslag. In dit verslag staat welke ondersteuning u (of uw familielid) nodig heeft. Bijvoorbeeld van mensen uit uw omgeving, ondersteuning in de wijk, van een medewerker van Samen Doen of een zorgaanbieder.
3. Meerdere gesprekken
Het kan zijn dat u meerdere gesprekken nodig hebt. In dat geval maken we een nieuwe afspraak.
Wat als u professionele ondersteuning nodig hebt?
Staat in uw gespreksverslag dat u ondersteuning nodig hebt van een zorgaanbieder? U kiest altijd zelf van wie u deze hulp krijgt.
Kiest u een zorgaanbieder met wie de gemeente geen contract heeft? Dan kijken we of u recht hebt op een Persoonsgebonden budget (PGB).
Samen met de zorgaanbieder gaat u werken aan de resultaten die wij hebben opgesteld in het gespreksverslag.
Eindgesprek
Zes tot acht weken voor het aflopen van uw ondersteuning, neemt u met ons contact op voor een eindgesprek.
Tijdens dit eindgesprek bespreken we het resultaat. Samen kijken we of de ondersteuning kan stoppen. Of dat u nog meer of andere ondersteuning nodig hebt.
Ik wil graag in contact komen
Hebt u ondersteuning nodig bij wonen, welzijn, inkomen of zorg? Of hebt u daar vragen over? Ga dan naar de pagina 'Samen Doen Teams'.