Verhuizing doorgeven

Gaat u verhuizen? Geef dit door aan de gemeente waar u gaat wonen. Dit kan tot uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum. Dit kan online met uw DigiD. Blijft u in de gemeente Hardenberg wonen? Geef dit dan ook aan ons door.

We verwerken uw nieuwe adres in de administratie. Andere overheidsorganisaties gebruiken deze persoonsgegevens ook. Wij geven uw verhuizing voor u door aan deze organisaties. Onderaan deze pagina staat welke organisaties dit zijn.

Geeft u een verhuizing door? Dan activeren wij ook de afvalcontainers op uw nieuwe adres. De containers op uw oude adres blokkeren we. Het kan een aantal werkdagen duren voordat u de containers kunt gebruiken op uw nieuwe adres.



Wanneer geeft u de verhuizing door?

Dit kan al vanaf 4 weken voordat u verhuist. Tot uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum. 

Geeft u een verhuizing door voor iemand anders? Dan hebt u een bewijs op papier nodig waarin staat dat u dit mag doen (een schriftelijke machtiging). Ook hebt u het identiteitsbewijs van die persoon nodig.


Wat kost het?

Het doorgeven van uw verhuizing is gratis.


U verhuist uit Hardenberg

Verhuist u naar een andere gemeente? Schrijf u in bij de gemeente waar u gaat wonen. Deze gemeente geeft de verhuizing daarna aan ons door. U hoeft dit niet zelf aan ons door te geven.

Let op: vergeet niet om uw parkeervergunning / ontheffing blauwe zone / -abonnement op te zeggen.


Hoe geeft u de verhuizing door?

Digitaal doorgeven

Met uw DigiD geeft u uw verhuizing digitaal door. Ga naar het formulier.

U krijgt een bevestiging van uw verhuizing. Dit gaat per post en komt op uw nieuwe adres. Verhuist u naar een andere gemeente? Wij schrijven u automatisch uit.

Persoonlijk doorgeven

U kunt uw verhuizing ook persoonlijk doorgeven. Maak hiervoor online een afspraak.  Neem bij uw bezoek uw identiteitsbewijs mee, zoals uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.

Maak online een afspraak met de Publieksdienst

Wilt u liever telefonisch een afspraak maken, bel dan met het nummer 14 0523 (kengetal niet nodig).


Wie kan de verhuizing doorgeven?

Bent u 16 jaar of ouder? Geef dan zelf uw verhuizing door. Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan kan uw partner de verhuizing ook doorgeven. Ook kunt u iemand van 18 jaar of ouder schriftelijk machtigen om de verhuizing voor u door te geven. 

Wanneer kunt u niet zelf de verhuizing doorgeven?

  • Bent u jonger dan 16 jaar? Dan geeft een ouder, voogd of verzorger de verhuizing voor u door.
  • Staat u onder curatele? Dan geeft de curator de verhuizing door.

Aan welke organisaties geven wij uw verhuizing door?

Uw verhuizing geven wij door aan de onderstaande organisaties. U hoeft uw verhuizing dus niet zelf door te geven.

  • Belastingdienst
  • Centraal Administratiekantoor (CAK)
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
  • Pensioenfondsen
  • Rijksdienst voor het wegverkeer
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
  • Zorgverzekeraars
  • Waterschapsbelasting GBLT