Wat te doen bij verdachte signalen

Veiligheid

• Is er een Buurt WhatsApp-groep? Sluit u hier dan bij aan.
  • Ook is het mogelijk u aan te melden bij Burgernet, om er samen met de politie voor te zorgen dat verdachte personen /of voertuigen snel kunnen worden gevonden.
  • Bij de wijkagent kunt u terecht met vermoedens of signalen.

Komen mensen ongevraagd op uw erf?

• Noteer kentekens.
  • Maak foto's van voertuigen en/of personen.
  • Onthoud hoe mensen eruit zien.
  • Check gegevens op Google.
  • Vraag rond in uw omgeving, wie kent deze mensen?
  • Overleg met de wijkagent.
  • Waarschuw de buurt WhatsApp-groep.

Schuur verhuren, probeer risico's te verkleinen

• Wantrouw contante betalingen, laat huur betalen via de bank.
  • Gebruik van meerdere telefoons is verdacht.
  • Vraag om het originele identiteitsbewijs en maak een foto of kopie.
  • Is de huurder een bedrijf? Vraag bij de Kamer van Koophandel gegevens op of kijk of het bedrijf een website heeft.
  • Is de huurder geen bedrijf maar ergens in dienst? Dan kunt u vragen om een werkgeversverklaring en bel de werkgever ter controle.
  • Maak goede afspraken met de huurder, bijvoorbeeld:
    - Spreek af dat de huurder pas de sleutel van het pand krijgt als het huurcontract is ondertekend.
    - Spreek af periodiek in de schuur te kijken en doe dat ook.
    - Spreek af dat de huurder geen nieuwe sloten op de schuur mag zetten. Zijn die er wel? Verwijder deze dan.
    - Verbouwingen vinden enkel plaats in overleg.