Trouwen en geregistreerd partnerschap

Gaat u trouwen? Of gaat u een partnerschap aan? In de gemeente Hardenberg viert u deze speciale dag waar u maar wilt. En met de trouwambtenaar die u zelf kiest.

Op deze pagina staat praktische informatie voor het regelen van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.



Trouwen, geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Wilt u uw relatie voor de wet vastleggen? Dan zijn er 3 keuzes:

  • Het huwelijk.
  • Het geregistreerd partnerschap.
  • Een samenlevingscontract

Een geregistreerd partnerschap (dit noemen we ook wel partnerschapsregistratie) is een andere manier om je aan elkaar te verbinden dan een huwelijk. Bij registratie krijg je dezelfde rechten en plichten als bij een huwelijk.

Op www.rijksoverheid.nl staat alle informatie over de belangrijkste verschillen tussen de 3 mogelijkheden.


Voorwaarden voor een huwelijk

De voorwaarden voor een huwelijk zijn:

  • U bent 18 jaar of ouder. Hebt u een kind of bent u zwanger? Dan mag u vanaf 16 jaar trouwen. Uw ouders of de rechtbank moeten dan wel toestemming geven.
  • U bent niet getrouwd. Ook staat u niet geregistreerd als partner.
  • U en uw partner zijn geen directe familie van elkaar.
  • Ouders mogen niet met hun kinderen trouwen en grootouders niet met hun kleinkinderen. Ook broers en zussen mogen dit niet. Ook halfbroers en halfzussen niet.
  • Na de melding moeten jullie binnen1 jaar trouwen of het partnerschap laten registreren.

Trouwen onder huwelijkse voorwaarden

Als u gaat trouwen, kiest u of u dit doet onder huwelijkse voorwaarden. Ook voor een geregistreerd partnerschap kunnen partnerschapsvoorwaarden gelden. De komst van kinderen, het starten van een eigen bedrijf of een toekomstige schenking bepalen soms de keuze.


Kinderen

Krijgt u na uw huwelijk een kind? Dan heeft dit kind 2 (juridische) ouders. Beide ouders krijgen automatisch het gezag.

Wordt er een kind geboren tijdens een partnerschap tussen 2 vrouwen? Dan kan de andere partner adoptie aanvragen.


Naamgebruik

Tijdens de melding kunt u een 'verklaring naamgebruik' ondertekenen. U kiest dan welke achternaam u na het huwelijk of geregistreerd partnerschap gebruikt. Uw eigen achternaam verandert hierdoor niet. Het gaat alleen om een keuze voor het naamgebruik in het dagelijks leven.

Jullie kunnen beiden kiezen uit de volgende 4 mogelijkheden:

  • Uw eigen naam.
  • Naam van de echtgenoot of partner.
  • Naam van de echtgenoot of partner, gevolgd door de eigen naam.
  • Eigen naam, gevolgd door de naam van de echtgenoot of partner.

Melding voorgenomen huwelijk

U meldt uw voorgenomen huwelijk of partnerschap in de gemeente waar u trouwt of  het partnerschap aangaat. Deze partnerschaps- of huwelijksmelding heet in de volksmond 'in ondertrouw gaan'.

U meldt het voornemen minimaal 14 dagen en maximaal 1 jaar voor de dag van het huwelijk of het aangaan van de partnerschap. Dit kan online met uw DigiD. U kiest daarbij een datum, een trouwlocatie en een trouwambtenaar.

Wat u nog meer kunt kiezen, leest u verder op deze pagina. Na uw aanmelding controleert de ambtenaar van de burgerlijke stand of u voldoet aan de voorwaarden.

Wanneer kan digitaal melden niet?

U kunt uw huwelijk of partnerschap niet digitaal melding als 1 van u:

  • in het buitenland is geboren;
  • in het buitenland woont of;
  • niet de Nederlandse nationaliteit heeft.

Is dat het geval? Bel ons dan ruim van te voren op telefoonnummer 14 0523.



Kies uw locatie en datum

  • U kunt trouwen in de moderne trouwzaal van ons gemeentehuis.

Kijk online wanneer deze ruimte beschikbaar is

Vrije trouwlocatie

  • U kunt ook trouwen op een plek die u zelf kiest. Dit noemen we een vrije trouwlocatie. Dit kost wel extra geld. Bijvoorbeeld voor de huur van de locatie. Ook zijn er voorwaarden voor vrije trouwlocaties.

Lees meer informatie over vrije trouwlocaties

Aanvraagformulier

  • Wilt u niet op het gemeentehuis trouwen? Vul dan eerst samen met de locatie het onderstaande aanvraagformulier in. Dit formulier stuurt u mee met de online melding van uw huwelijk.

Kies uw trouwambtenaar

  • U kiest zelf welke trouwambtenaar uw huwelijk of partnerschap voltrekt. Bij uw digitale melding geeft u uw keuze door.
  • Voordat u de datum voor uw huwelijk of partnerschap vastlegt, neemt u eerst zelf per e-mail contact op met de trouwambtenaar van uw keuze. U vraagt hem of haar of hij kan op de door u gekozen datum. De e-mailadressen van de trouwambtenaren vindt u via onderstaande link.
  • Gaat de trouwambtenaar akkoord met uw datum? Geef de melding van uw huwelijk of partnerschap dan online door.

Bekijk een overzicht met trouwambtenaren

Eigen trouwambtenaar

  • U mag ook een eigen trouwambtenaar uw huwelijk of partnerschap laten sluiten. Dat kan iedereen zijn. Bijvoorbeeld de vader van de bruid, of een tante die ambtenaar burgerlijke stand is in een andere gemeente. Dit kost wel geld.

Lees meer over de benoeming van een eigen trouwambtenaar

Trouwboekje

  • U kunt een trouwboekje ontvangen. Dit kost wel geld. U kunt kiezen uit verschillende uitvoeringen van het boekje.

Meer informatie over de trouwboekjes

Getuigen

  • Bij de voltrekking zijn minimaal 2 en maximaal 4 getuigen nodig.
  • Zij moeten minimaal 18 jaar zijn.
  • U geeft de getuigen op bij de melding van het huwelijk of het partnerschap. U moet dan een kopie identiteitsbewijs van de getuigen uploaden.

Vergunning of melding

  • Soms hebt u een evenementenvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u op uw huwelijk harde muziek wilt draaien. Of alcohol wilt schenken.
  • Ontvangt u meer dan 150 gasten in een tent? Dan moet u voor de brandveiligheid een melding doen.

Ook deze melding kunt u doen via het online formulier voor een evenementenvergunning.

Kosten

  • De kosten voor het huwelijk of partnerschap hangen af van datum, tijd en locatie.
  • U betaalt de kosten meteen met iDeal bij de digitale melding van uw huwelijk of partnerschap.

Bekijk een overzicht van de kosten

Online datum reserveren

  • Hebt u een datum gekozen?
  • Is uw (vrije) trouwlocatie beschikbaar op deze datum?
  • Hebt u contact opgenomen met de trouwambtenaar en kan hij of zij op de datum van uw keuze?
  • Hebt u een keuze voor trouwboekje gemaakt?
  • Hebt u de kopieën van de identiteitsbewijzen van uw getuigen digitaal beschikbaar?

Meld dan met uw DigiD uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dit geldt ook als u kiest voor een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap.


Wat is het verschil tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap?

Een geregistreerd partnerschap is een samenlevingsvorm. Net als trouwen, of het afsluiten van een samenlevingscontract. Een samenlevingscontract regelt u bij de notaris. Een huwelijk of een geregistreerd partnerschap regelt u bij de gemeente.

Verschillen

Geregistreerde partners hebben dezelfde rechten en plichten als getrouwde partners. U sluit bijvoorbeeld ook een partnerschap in beperkte gemeenschap van goederen. Maar er zijn ook verschillen.

  • Als u trouwt, dan geeft u elkaar het ja-woord. Als u een geregistreerd partnerschap aangaat, hoeft dit niet.
  • Als u een huwelijk wilt stoppen, dan moet dat altijd door de rechter gedaan worden. Wilt u een geregistreerd partnerschap stoppen? En hebt u geen kinderen jonger dan 18 jaar? Dan hoeft u niet naar een rechter.
  • Een geregistreerd partnerschap kent geen scheiding van tafel en bed. Het huwelijk wel. Scheiding van tafel en bed betekent dat u niet meer bij elkaar bent, maar dat u nog wel volgens de wet getrouwd bent.

Let op!

Niet alle landen accepteren het geregistreerd partnerschap. Als u in het buitenland met een rechtbank te maken krijgt, dan kan dat voor problemen zorgen. Bent u niet-Nederlander? Of is uw partner niet-Nederlander? Neem dan contact op met de ambassade of het consulaat van het land waar u of uw partner vandaan komt.