Aangifte doen van overlijden

Overlijdt er iemand? Geef dit dan door aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit vóór de begrafenis of crematie. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden.

Wij passen daarna de basisregistratie personen (BRP) aan. Andere overheidsorganisaties gebruiken deze gegevens ook. Onderaan deze pagina staat welke organisaties dit zijn.

Aangeven van overlijden:

  • Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte voor u.
  • U kunt ook zelf bij de gemeente aangifte van overlijden doen.
  • Doe de aangifte binnen 6 werkdagen na het overlijden.
  • De aangifte doet u bij de gemeente waarin de persoon is overleden.
  • Is een inwoner uit de gemeente Hardenberg overleden in het buitenland? Neem dan contact met ons op.
  • Aangifte doen van overlijden is gratis.

Aangifte doen als uitvaartondernemer

Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte doen van overlijden. Doet u dit voor de 1e keer in de gemeente Hardenberg? Bel ons dan. Dan zetten wij uw gegevens in ons systeem.

Voor de online aangifte hebt u eHerkenning nodig (minimaal 2+). Dit vraagt u aan via de website van eHerkenning.

Online aangifte doen:

  • Geef uw aangifte van overlijden online door
  • U betaalt het uittreksel burgerlijke stand via iDeal.
  • Wij maken de akte.
  • U krijgt dezelfde werkdag per mail het verlof tot begraven of cremeren.
  • Het originele verlof en het uittreksel van de akte van overlijden sturen we u ook per post. De kosten voor de akte staan onderaan deze pagina.
  • U stuurt ons de A-verklaring en B-verklaring voor het CBS op.

Aangifte doen aan de balie:

  • Maak online een afspraak.
  • Geef aan de balie de A-verklaring en B-verklaring voor het CBS.
  • Wij maken de akte.
  • U krijgt het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van de akte direct mee. De kosten voor de akte staan onderaan deze pagina.
  • Het uittreksel van de akte betaalt u meteen aan de balie.

Aangifte doen als familielid

U kunt ook zelf als familielid aangifte van overlijden doen. Dit doet u persoonlijk.

  • Maak online een afspraak.
  • Neem bij uw afspraak dit mee:
    - Een geldig identiteitsbewijs van uzelf.
    - De verklaring van overlijden.
    - De verklaring over de oorzaak van het overlijden in een gesloten envelop (voor het CBS).
    - Een trouwboekje als u die hebt.
  • Wij maken de akte.
  • U krijgt het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van de akte direct mee.
  • Het uittreksel van de akte betaalt u meteen aan de balie.

Kosten

Een akte kost € 14,30.

Aan welke organisaties geven wij het overlijden door?

Uw aangifte van overlijden geven wij door aan de onderstaande organisaties. U hoeft dit dus niet zelf door te geven.

  • Belastingdienst
  • Centraal Administratiekantoor (CAK)
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
  • Pensioenfondsen
  • Rijksdienst voor het wegverkeer
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
  • Zorgverzekeraars
  • Waterschapsbelasting GBLT

Afspraak maken

Een product of dienst aanvragen? De medewerkers van de Publieksdienst helpen u graag. Maak voor uw bezoek eerst online een afspraak.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het online contactformulier.

Bel mij terug

Hebt u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.