Sporttoppers: Alex Slump en Erik Jutstra

Op deze pagina leest u meer over sporttoppers Alex Slump en Erik Jutstra. Zij zetten zich in voor onderzoek naar kanker. Dit doen ze via Alpe d'HuZes.

Sporttopper: Alex Slump

“Het is misschien extreem, maar mijn prestatie lijkt in de verste verte niet op de strijd die kankerpatiënten moeten leveren”, zegt Alex Slump.

Onder het motto ‘opgeven is geen optie’ vertrekt de sportieve Hardenberger binnenkort naar Frankrijk om voor de derde keer mee te doen aan de Alpe d’HuZes. Niet op de fiets, niet lopend, maar op skeelers gaat hij omhoog. “Het is eigenlijk gekkenwerk, maar je krijgt er veel voor terug.”

Alex skeelert al bijna 40 jaar. “Ik geniet enorm van de vrijheid en de snelheid die je met je eigen lijf kunt maken”, vertelt de sporter over zijn passie. In 2017 was hij zelfs de eerste ooit die tijdens Alpe d’HuZes op skeelers omhoog ging. Alex ondernam meer skeeleravonturen voor goede doelen.

“Vaak ging het om de afstand, maar bij Alpe d’HuZes gaat het om zoveel meer dan dat. Hier ga je nog meer op zoek naar de bodem van je kunnen. Fysiek, maar zeker ook emotioneel”, vertelt Alex, die besloot deel te nemen nadat zijn schoonvader aan kanker overleed.

Kanker de wereld uit

Alex schreef een boek over zijn Alpe d’HuZes-ervaring. Het event raakt hem meer dan de drie Elfstedentochten die hij heeft geschaatst. “Strijden voor de levenskansen van een ander. Om dat samen met je familie te doen, geeft iets wat je bijna nergens anders kunt vinden dan daar op die Franse berg”, legt Alex uit.

Ook nu is hij ervan overtuigd dat hij de top gaat halen. “Door de strijd aan te gaan, kan er weer een volgende stap gezet worden richting het doel: kanker de wereld uit”, zegt Alex, die zelf terugkomt van een zware periode. Hij was een tijd uit de running vanwege een burn-out, waardoor hij ook een jaar niet heeft geskeelerd. De geplande Alpe d’HuZes zorgde ervoor dat hij zijn skeelers weer onderbond. “Een goed doel geeft een extra stimulans. Je kunt zoiets niet half doen.”

'Een goed doel geeft een extra stimulans. Je kunt zoiets niet half doen.'

Ontroerd genieten

Hoewel zijn voorbereiding dit keer later op gang kwam, gaat hij op 1 juni relaxter omhoog dan de voorgaande keren. “Ik ga twee keer de berg op dit jaar. Dan ben ik in totaal zes keer omhoog geweest. Het wordt emotioneel, maar ik wil ook proberen te genieten, ‘ontroerd genieten’."

"Van de omgeving, van de prestatie op zich en van misschien wel mijn laatste keer de berg op. Het is flink afzien, maar je krijgt er veel voor terug. Niet wat je verloren hebt, maar na zo’n bijzonder event kun je wel veel beter relativeren.”

Sporttopper: Erik Jutstra

Vreugde, verdriet, hoop en elk jaar weer een immens geldbedrag voor onderzoek naar kanker maken Alpe d’HuZes tot een indrukwekkend evenement. Erik Jutstra fietste meerdere keren de Franse berg op.

Hij werd geraakt door de strijdlust van de deelnemers en de ongekende saamhorigheid. Nu is de Hardenberger voorzitter van de Stichting Alpes d’HuZes en staat hij aan de vooravond van de zestiende editie.

De eerste donderdag van juni gaan opnieuw hordes sportieve strijders de Alpe d’Huez op. Allemaal met één gezamenlijke missie: nooit meer iemand dood aan kanker. De start is om half vijf ’s ochtends. Dan zullen vijfduizend deelnemers de 13,7 kilometer met 1000 hoogtemeters trotseren, aangemoedigd door zo’n tienduizend mensen langs de kant.

“Mensen gaan zo vaak mogelijk omhoog. Dat kan fietsend, hardlopend of wandelend, maar ook op een tandem, een eenwieler en dus op skeelers. Het doel is simpel: geld ophalen voor onderzoek naar kanker”, vertelt Erik Jutstra.

Maximale uit jezelf halen

Op de berg is veel ruimte voor herdenken, bezinning en gezelligheid. “Het event heeft een sportief element, maar de enorme saamhorigheid staat voorop. Mensen schreeuwen elkaar letterlijk naar boven. Iedereen probeert het maximale uit zichzelf te halen.”

Eén ervaring vergeet hij niet snel. “Ik stond bovenop de berg, waar ik dat jaar uiteindelijk vijf keer opreed. Ik twijfelde of ik nog een keer naar beneden zou gaan. De pijn was voelbaar. Een vrouw langs de kant zag mijn twijfel en zei: ‘Doe het maar voor mij. Ik kan nog wel een steuntje gebruiken.’ Ik daalde af en ging nog een keer omhoog. Ik dacht bij mezelf: nog twee uur pijn en dan is het voor mij voorbij.”

Toen er een nieuwe voorzitter werd gezocht, twijfelde Erik niet lang. “Dit is wat past. Ik hou van fietsen en ik weet hoe enorm belangrijk het is. Het is een prachtige organisatie met bijna driehonderd superenthousiaste vrijwilligers.” Als voorzitter is hij vooral de verbindende factor naar de vrijwilligers en het gezicht van de Alpe.

'Ik dacht bij mezelf: nog twee uur pijn en dan is het voor mij voorbij.'

Overlevingskansen groter

Met elkaar heeft de organisatie al veel bereikt. “In de zestien edities is er totaal 200 miljoen euro voor onderzoek verworven. Mede door deze bijdragen zijn de overlevingskansen tegenwoordig al veel groter en kan er bijvoorbeeld na de diagnose sneller gestart worden met behandelen dan in het verleden."

"Ook zijn de behandelingen gerichter en patiëntvriendelijker”, vertelt Erik. “Nog steeds gaan mensen dood aan kanker, dus onze missie is nog lang niet ten einde. We hebben al veel bereikt en dat inspireert enorm. Ook hier geldt: opgeven is geen optie.”

Op www.opgevenisgeenoptie.nl kun je alle deelnemende teams vinden. En een algemene donatie doen. Het hele bedrag wordt besteed aan onderzoek.

Draag iemand aan!

Ken jij ook een topsporter, sporttopper of vereniging die het verdient om in 'de Sportlights' te staan? Inwoners, sporters en sportverenigingen kunnen het hele jaar sporters of verenigingen aandragen via www.hardenberg.nl/sportlights.