Sportopper Cor en Akke Bleker

Bijna dagelijks zijn Cor en Akke Bleker te vinden in de turnhal. Al circa veertig jaar geven ze turntraining in Hardenberg en omgeving. Aan stoppen moeten ze nog niet denken. "Turnen blijft een geweldige sport. Voor veel kinderen is het echt een way of life. Dat maakt ons werk zo mooi."

Ze hebben veel betekend voor de sport in Hardenberg. Heel veel kinderen legden bij Cor en Akke de basis voor hun sportieve carrière. Van peuters tot senioren; nog altijd houdt het sportieve echtpaar een grote hoeveelheid gymnasten in beweging. "En het verveelt nooit", zeggen de twee lachend.  Cor: "We werken met kinderen die zelf graag willen. We zien dat de turnhal voor hen vertrouwd is. Een stabiele factor, maar ook een plek waar ze nieuwe vrienden maken en een passie delen."

Met zo'n 450 leden is Turn- & Sportcentrum Hardenberg één van de grootste sportclubs van Hardenberg. Het merendeel van de leden komt recreatief turnen, maar ook op landelijk niveau telt TSH mee.

Vijftien jaar geleden startten Cor en Akke TSH, het eerste particuliere turncentrum van Nederland. "Alle ogen waren op ons gericht en gelukkig pakte het goed uit", zegt Akke. Eind 2019 gaat TSH toch terug naar een verenigingsvorm, omdat Cor en Akke geen opvolging hebben. "Wij blijven lesgeven, maar op deze manier kunnen we het moois dat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd toch veiligstellen voor de toekomst."

De verdiensten in de turnsport brengen ook andere mooie dingen op hun pad, die ze met passie en trots tot een succes maken. "We zijn gevraagd voor de organisatie van de gymnastiek op de Special Olympics, die in september worden gehouden in Hardenberg", vertelt het echtpaar, dat dit jaar al eerder een groot evenement op poten zette. "In de Meet organiseerden we dit voorjaar voor de eerste keer een landelijke kwartfinale. Met dit tweedaags turntoernooi hebben we Hardenberg sportief gezien goed op de kaart kunnen zetten."