Intelligente rotonde Bruchterweg Hardenberg

Op de rotonde bij de Bruchterweg in Hardenberg wijzen borden, verkeerslichten en ledverlichting in het wegdek fietsers erop een veiligere route te kiezen. Dit intelligente systeem moet voorkomen dat fietsers en groot verkeer elkaar tegenkomen op de weg. Het doel van het systeem is te voorkomen dat met name fietsende scholieren en groot verkeer zoals tractoren of vrachtwagens elkaar tegenkomen op de weg, met alle risico’s van dien.

De Bruchterweg in Hardenberg, tussen de Europaweg en de Karel Doormanlaan, is vrij smal. Vaak komen fietsers en groot landbouw- en vrachtverkeer elkaar tegen op dit smalle deel van de Bruchterweg. Dit kan leiden tot verkeersonveilige situaties. Het intelligente systeem beïnvloedt het het gedrag van fietsers, zodat zij een andere en veiligere route te kiezen.

Hoe werkt het?

  • Het systeem ziet fietsers en groot landbouw-/vrachtverkeer.
  • Wanneer u tegelijk samen met een trekker of vrachtwagen de rotonde benaderd, wordt u erop gewezen een veiligere route te kiezen.
  • Dit gebeurt met behulp van verkeersborden, een knipperend attentiebord, verkeerslichten en ledverlichting in het wegdek.
  • De veiligere route loopt via de Witte de Withstraat en vervolgens de fietsstraat die uitkomt op de Piet Heinstraat en Karel Doormanlaan richting de scholen.
  • Het verkeerslicht, de ledverlichting en het attentiebord gaan branden als er groot landbouwverkeer of een vrachtwagen op de Bruchterweg rijdt en er tegelijkertijd fietsers op de Europaweg rijden.
  • Fietst u vanuit het centrum of op de Europaweg richting de rotonde en brandt het verkeerslicht? Kies dan voor de veiligere route door de groene ledverlichting te volgen.
  • Sla dus niet rechtsaf: de ledverlichting in het wegdek is hier rood.
  • De veiligere route gaat over de rotonde naar de Witte de Withstraat. Sla daarna rechtsaf de fietsstraat in. U fietst dan richting de scholen.

Proefproject ITS
Het systeem is een zogenaamd ‘Intelligent Transportsysteem (ITS). ITS is een proef van de provincie Overijssel, de gemeente Hardenberg en het ROV Oost-Nederland. Het proefproject ging in februari 2018 van start en is verlengd tot begin 2020. De proef is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers op de Bruchterweg.

Contact

Wilt u meer informatie? De Publieksdienst helpt u graag. Neem contact met ons op via het online contactformulier.

Bel mij terug

Hebt u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.