Gevelbeeld, beeld van steen

Kunstenaar: Willem H. Berkhemer (1917)
Kunstwerk: Gevelbeeld
Bouwjaar: 1965
Materialen: blauw hardsteen
Afmetingen: enige vierkante meters
Locatie: Piet Heinstraat in Hardenberg
Eigenaar: de Groene Welle
Bezichtiging: openbaar

De strakke gevel van de Christelijke Middelbare Landbouwschool de Groene Welle aan de Piet Heinstraat wordt boven de toegangsdeur gesierd met een monumentaal gevelbeeld in reliëf van de hand van de beeldhouwer Willem H. Berkhemer.

Het beeld is enige vierkante meters groot en is uitgevoerd in blauwe hardsteen. De betekenis heeft betrekking op Numeri 13 vers 23: Toen zij (de twaalf verspieders) in het dal Eskol gekomen waren, sneden zij daar een rank met één tros druiven af, die zij met hun tweeën aan een draagstok droegen; ook enige granaatappels en vijgen.

Je kunt inderdaad twee personen met de genoemde vruchten zien. De overige tien zijn niet uitgebeeld: zij zouden niet gepast hebben binnen de proporties van het beeldhouwwerk.