Zonder titel, beeld

Kunstenaar: T.A.J. Mensink (1956)
Kunstwerk: zonder titel
Bouwjaar: 1997
Materiaal: hout, beton en mozaïek
Afmetingen: 2,20 meter hoog
Locatie: begraafplaats De Larikshof
Eigenaar: gemeente Hardenberg
Bezichtiging: openbaar

De begraafplaats is in 1997 met een nieuw gedeelte uitgebreid. Om ertoe bij te dragen dat het oude en het nieuwe gedeelte ook visueel een eenheid zou worden, werd gedacht aan een beeldengroep om dat uit te drukken.

In 1997 werd op De Larikshof het eerste beeld geplaatst, centraal gelegen in het bestaande gedeelte. Op een hoge gemetselde sokkel staat op iets meer dan ooghoogte een omhoog gerichte, gestileerde kop. De vorm van de kop is tot stand gekomen door een houten mal te vullen met beton. Nadat het was uitgehard, werd de kop bekleed met een mozaïek van blauw-groene tegelfracturen. De belendende sokkel vertoont aan de bovenkant ook een mozaïek van tegelstukken in beige en roze kleuren.

Op 30 oktober 2008 werd het tweede beeld gepresenteerd. Dit beeld bestaat uit twee liggende koppen die naar en naast elkaar zijn geplaatst en samen met de eerste kop een driehoek vormen. De uitvoering is wat materiaal en kleur betreft gelijk. De beelden vormen met zijn drieën een driehoek: een vorm die evenwicht representeert. Daarnaast zal de beeldengroep verwijzen naar de kruisiging op Golgotha, in het bijzonder naar de voorstelling zoals die op een ets van Rembrandt te zien is.

De liggende koppen verbeelden het sterven en de behoefte aan troost (bij elkaar), ze zijn in hun opstelling naar binnen gericht, introvert. De derde, omhoog gerichte kop is extravert en beeldt de hoop uit, waarbij voor de gelovige toeschouwer kan gelden dat naar Jezus verwezen wordt als de bron van hoop en leven, ook na de dood.