Bastion van aarde

Locatie: bij het Engelandse bos op de kruising van de N34 en de Vecht
Eigenaar: Provincie Overijssel
Bezichtiging: openbaar

Landschapskunstenaar Paul de Kort ontwierp het bastion als winnaar van een prijsvraag uitgeschreven door de Provincie Overijssel. Precies op de plek waar in het begin van de 18e eeuw een verdedigingslinie was gepland, is nu op het einde van de Jodenweg een uitkijkpunt in het landschap gerealiseerd. Langs de oude Vechtarm in het Engelandse bos is een wandelroute aangelegd.

Met het bastion wordt dit bijzondere punt bij het Engelandse Bos extra benadrukt. Hier raakt de kaarsrechte N34 de meanderende Vecht. Het is het enige punt waar de automobilist zicht heeft over het water. Aan de andere kant van de N34 ligt een oude Vechtarm, die meer zichtbaar wordt gemaakt zodat ook vanaf de weg zichtbaar is dat de Vecht van oorsprong een meanderende rivier is.

Via een trap kan het publiek het bastion beklimmen en genieten van een prachtig uitzicht. Op het bastion van aarde komen drie zitplateaus met een reliëf van landschapskaarten uit respectievelijk 1720 (het jaar waarin de verdedigingslinie is getekend), 1908 (waarop de loop van de meanderende Vecht op kaart voor het eerst verlegd getekend is) en 2012 (het jaar waarin het ontwerp tot stand kwam).