Aldus in minuut verleden, lichtsculptuur

Kunstenaar: Loes Heebink (1955) en Shlomo Schwarzberg (1956)
Kunstwerk: Aldus in minuut verleden
Bouwjaar: 1997
Materiaal: gegoten aluminium, gegalvaniseerd staal, neon en atoomklok
Afmetingen: diameter van 1.30 meter en lengte van 3 meter
Locatie: linkerzijgevel aan het pand aan de Opgang in Hardenberg
Eigenaar: gemeente Hardenberg

De grote lichtsculptuur aan de linkerzijgevel van het voormalige notariskantoor is in 1997 aangebracht in het kader van de kunstmanifestatie 'Sporen in het Vechtdal'. Het gevelconcept maakte aanvankelijk deel uit van een groter concept, maar uiteindelijk is alleen dit bij het notariskantoor gerealiseerd. Na de kunstmanifestatie heeft het een permanente plaats gekregen.

Het bestaat uit een vergrote lakzegel van gegoten aluminium met een doorsnede van anderhalve meter hangend aan een lint, uitgevoerd in gegalvaniseerd staal. In het midden van de lakzegel is een digitale klok die met rode neonletters de tijd aangeeft. Rondom deze klok staat eveneens in rode neonletters de tekst: aldus in minuut verleden.

Het object verwijst naar de manier waarop akten door middel van zegelafdruk in lak officieel werden gemaakt. Het gebruik van het rode neonlicht valt samen met de kleur van de lak. De tekst rondom bevat een meervoudige betekenis. Allereerst is er de zeer letterlijke verwijzing naar de klok waarop zichtbaar is dat de tijd, de minuten, verstrijken en dus ook verleden tijd worden. Daarnaast kan minuut de aanduiding zijn van een bepaald type schrijft: een klein lopend schrift (scriptura minuta) dat vaak gebruikt werd voor een ontwerptekst, een kladversie met een voorlopig karakter. Als deze versie de nodige correcties en wijzigingen had ondergaan, werd de tekst in een voornamer letter opgetekend. Het woord verleden heeft de genoemde tijdsbetekenis en in deze context ook de notariële betekenis: het laten opmaken en passeren van een akte voor een notaris waardoor deze akte rechtsgeldigheid verkrijgt.

De zegelklok is vanuit historisch en artistiek perspectief overgenomen door de gemeente Hardenberg. Zo blijft het gevelbeeld aan het gebouw. Het is immers voor die locatie ontworpen, zichtbaar vanuit de openbare ruimte. Bovendien kan het beeld een blijvende verwijzing zijn naar de notariële functie van het pand die het ruim meer dan een eeuw heeft gehad.