Monument Clara Feyoena

Kunstenaar: Kees Huigen (1952)
Kunstwerk: Monument Clara Feyoena
Bouwjaar: 2007
Locatie: Verzorgingshuis Clara Feyoena Heem
Eigenaar: Verzorgingshuis Clara Feyoena Heem

Op 1 september 2007 werd op het terrein van verzorgingshuis Clara Feyoena Heem een monument voor de dichteres van Heemse onthuld. De onthulling was onderdeel van een herdenkingsprogramma de 'Clara-dag' en werd verricht door de oudste inwoonster van Heemse, mevrouw Hofsink-Brink.

Dankzij het initiatief van de Stichting Old Hiemse en de welwillende bijdragen van velen kon er een aansprekend monument voor Clara Feyoena Heem worden gerealiseerd. Het roept niet alleen op tot herinneren en gedenken, het bedoelt ook te inspireren tot blijvende aandacht, bezinning en studie voor het leven en het werk van Clara Feyoena baronesse van Raesfelt-van Sytzama, Vrouwe en dichteres van Heemse.

Het gedenkteken voor Clara Feyoena symboliseert het religieus geïnspireerde dichterschap. Door het hoogste punt van de spiraal wordt de inspiratie als door een antenne opgevangen. In het centrale gedeelte van de plastiek vinden we in de draaiingen de innerlijke verwerking aangeduid, terwijl het horizontaal gerichte uiteinde wijst op het doorgeven van de innerlijke verworvenheden aan de ander. Het beeld is daarmee een universeel symbool, de concrete toeschrijving aan Clara Feyoena vindt plaats op de sokkel van natuursteen. Daar treffen we in een bronsreliëf haar beeltenis met vermelding van haar naam, haar titel en haar dichterschap.