Plaquette

Locatie: LOC in Hardenberg
Eigenaar: gemeente Hardenberg
Bezichtiging: openbaar

In 2005 heeft de gemeente samen met de bevolking de kunstenaar van de plaquette van de voormalige LTS weten te achterhalen. De maker van het kunstwerk is de inmiddels overleden kunstenares Janny Brugman-de Vries. Met haar is destijds afgesproken om te proberen het kunstwerk voor de sloophamer te sparen, wat inderdaad gelukt is.

In de tijd dat de LTS werd gebouwd, woonde mevrouw Brugman met haar man in Almelo. Zij heeft in die periode diverse objecten gemaakt in deze regio. Na plaatsing van de foto van het kunstwerk door de gemeente in weekblad de Toren kwamen diverse reacties binnen die tot de succesvolle opsporing hebben geleid.

Mevrouw Brugman reageerde destijds verheugd op het feit dat de gemeente zich zo heeft ingespannen en heeft aan de gemeente gevraagd om te bekijken hoe het kunstwerk kon worden gespaard. De gemeente heeft in overleg met de sloper het kunstwerk in zijn geheel uit de gevel verwijderd en tijdelijk opgeslagen op de gemeentewerf. Nu is het weer te zien in het LOC.