Beeldengroep, beelden in brons

Kunstenaar: Frank Bolink (1943) en Gerard Koopman (1938)
Kunstwerk: Beeldengroep
Bouwjaar: 2000
Materiaal: brons
Afmetingen: verschillende voorwerpen met verschillende afmetingen
Locatie: Vechtdal College aan de Burgemeester Schuitestraat
Eigenaar: Vechtdal College
Bezichtiging: op afspraak

Voor het Vechtdal College ligt een groot bronzen hoofd waarin een drietal zaken te zien moeten zijn: een boot, een vliegtuig en een auto.

Achter de school is op een podium dat aan alle vier zijden trapsgewijs te beklimmen is, een tweetal liggende hoofden te zien die samen één geheel vormen. Op het verhoogde podium staan drie zelfstandige objecten: een auto, een boot en een vliegtuig (ter land, ter zee en in de lucht).

Het liggend hoofd dat voor de school ligt, beeldt de leerlingen uit die door het onderwijs dat ze krijgen aan het denken worden gezet. Zij doorlopen de school en groeien naar volwassenheid en zelfstandigheid. Dat doen ze niet in hun eentje, maar in een sociale omgeving waarin mensen elkaar opvangen, begeleiden en stimuleren. Dit 'sociale' wordt uitgedrukt door het dubbele hoofd. Inmiddels hebben de sluimerende mogelijkheden om verder de wereld te ontdekken zich verzelfstandigd en hebben de leerlingen als jong volwassen mensen de mogelijkheden ontwikkeld om zelfstandig de wereld in te trekken.