Verzameling Retour, kunstwerk van staal en keramiek

Kunstenaar: Tine van den Weye
Kunstwerk: Verzameling Retour
Materiaal: keramiek en cortenstaal
Locatie: station Gramsbergen
Eigenaar: gemeente Hardenberg
Bezichtiging: openbaar

Verzameling Retour is een werk van kunstenares Tine van den Weyer. Het maakt onderdeel uit van het internationale project Kunstwegen. Kunstwegen loopt van Zwolle tot aan Nordhorn en telt maar liefst 64 kunstwerken in een straal van 132 kilometer.

De achterliggende gedachte bij de totstandkoming van Verzameling Retour is dat iedere plek, volgens kunstenares Tine van den Weyer, een soort belangrijkheid uitstraalt. Je kunt een plek bijzonder maken. Tine van de Weyer heeft dat met dit kunstwerk geprobeerd door een centrum te creëren waar alles samenkomt. Als een vergadering bij een staan de zeven bogen met hun ijle punten in de grond te boren. Langs hun rug kruipt de klei, versteend, terug naar de plaats waar hij thuishoort, de aarde zelf.