Waterschapsbank, kunstwerk van zandsteen en hout

Kunstenaar: Miquel Peres dos Santos
Kunstwerk: Waterschapsbank
Bouwjaar: 2005
Materiaal: Bentheimer zandsteen, hout
Afmetingen: één tot anderhalve meter breed en drie tot vier meter lang
Locatie: bij sluiscomplex de Haandrik, langs de Vecht
Eigenaar: Velt en Vecht

In Ommen, Junne, Marienberg, Gramsbergen, Vechterweerd, Vilsteren, Archem en Dalfsen zijn waterschapsbanken gemaakt door verschillende kunstenaars. In alle gevallen gaat het om de combinatie van een kunstwerk met daarbij een zitgelegenheid. Bij alle zeven kunstwerken staat een bord waarop de kunstenaar uitleg geeft.

De aanleiding van dit kunstproject, dat samen met de waterschappen Groot Salland en Regge en Dinkel worden opgepakt, is de overname van het beheer van de rivier de Vecht van het rijk naar de waterschappen Groot Salland en Velt en Vecht. Omdat de Nederlandse Waterschapsbank subsidie voor dit project heeft toegezegd zijn de kunstwerken waterschapsbanken genoemd.

Kunst en Cultuur Overijssel uit Zwolle heeft op verzoek van de waterschappen zeven jonge kunstenaars geselecteerd om mee te werken aan dit project. Elke kunstenaar kreeg de opdracht om een bank te ontwerpen waarin Bentheimer zandsteen is verwerkt. Dit zandsteen werk eeuwenlang vanuit Bentheim in Duitsland over de Vecht naar Zwolle vervoert. De waterschappen hebben samen met de kunstenaars mooie plekjes aan de Vecht en de Regge uitgezocht. De banken zijn zo geplaatst dat bezoekers zittend naar de rivier kunnen kijken.