Wortlos, beeldengroep

Kunstenaar: Ilya en Emilia Kabakov
Kunstwerk: Wortlos
Bouwjaar: 1999
Materiaal: draad van edelstaal, betonsokkel, hek tweedelig
Afmetingen: elk circa 230 centimeter hoog
Locatie: Laar (Duitsland) en Holtheme (Nederland), aan de oever van de Vecht, vlak tegen de Duits Nederlandse grens, toegang via Vossland
Eigenaar: Stichting Kunstwegen

De plek waar de Vecht vanuit Duitsland Nederland binnenstroomt, heeft Ilya Kabakov uitgekozen om aan beide kanten van de rivier zijn beeldengroep 'Wortlos' te plaatsen.

Wat betekent de grens werkelijk voor de mens, voor het denken, voor het dagelijks leven? "Grenzen scheiden, liefde verbindt", zo heeft Kabakov de simpele basisgedachte van zijn poëtische installatie omschreven. Een jong meisje kijkt vanuit Nederland (Holtheme) naar een jongeman aan de Duitse kant van de grens. Beide zitten rustig op een stoel. Tussen hen in loopt niet alleen de scheidslijn tussen de twee landen, maar ook stroomt hier de Vecht, die niet zonder hulpmiddelen te overbruggen valt. Ze zijn alleen met elkaar verbonden via de blik op elkaar.

De beelden lijken door hun uitvoering in geknoopt ijzerdraad op geesten en drogbeelden, die van dichtbij in licht lijken op te gaan. Daardoor veranderen ze in romantische visioenen, in een poëtische metafoor.