Koekoeksklokgewicht, beeld van beton

Afmetingen: 7,5 meter lang en 1,30 meter breed
Locatie: vijver Gramsbergen
Eigenaar: basisschool De Akker

Kenmerkend voor het Koekoeksklokgewicht is de vorm: een sparrenappel met een beugel voorzien van kleine vierkantjes bladgoud. Dit kunstwerk weegt 9000 kilo, is 7,5 meter lang, 1 meter 30 breed. Het kunstwerk ligt aan de rand van de vijver in Gramsbergen.

Basisschool de Akker heeft het kunstwerk begin jaren negentig bekostigd met een prijs die de school had gewonnen met een project over kunst. Een kleine versie van het Koekoeksklokgewicht is te zien op het schoolplein van De Akker.

Hans van der Ban, de kunstenaar die het koekoeksklokgewicht heeft gemaakt, heeft zich laten inspireren door tijd en natuur. De vorm van een sparrenappel is gekozen omdat het gewicht van een koekoeksklok relateert aan de begrippen tijd en herfst. De gouden blaadjes verwerkt in het kunstwerk verbeelden het voorbijgaan van de tijd.
Het project Kunstwegen loopt van Zwolle tot aan Nordhorn en telt maar liefst 64 kunstwerken in de straal van 132 kilometer. Rivier de Vecht is de lijn waarlangs de kunstwerken zijn opgesteld.