Skylight, vliegers van fiberglas en edelstaal

Kunstenaar: Cai Guo-Qiang (1957)
Kunstwerk: Skylight
Bouwjaar: 1999
Materiaal: vijf vliegers van fiberglas en edelstaal in een cirkelvormige in de kruinen van de bomen gesneden opening
Afmetingen: circa 500 centimeter
Locatie: Bos van Gramsbergen, direct naast het Coevorden-Vecht-Kanaal
Eigenaar: Stichting Kunstwegen

In het bos van Gramsbergen, dat direct aan het Coevorden-Vecht-Kanaal ligt, kan men door een behoedzaam in de kruinen van de bomen gesneden gat naar de hemel kijken.

Vijf draden van fiberglas zijn zodanig aan de bovenste takken vastgemaakt dat ze in de opening zachtjes in de wind lijken te zweven. Door de manier waarop de fijne klemmetjes van edelstaal als achtergelaten vliegerdraad om de takken zijn gewikkeld lijkt het of er vliegers van kinderen bij het vliegeren in de takken zijn blijven haken.

Cai Guo-Qiang: "Dit stukje bos in Gramsbergen heeft zijn eigen herinneringen. Toen ik voor het eerst tussen de bomen stond, werd ik mij bewust van zijn perfecte, harmonie en de serene stilte. Het zou ongepast zijn geweest om hier een groot, opvallend werk te realiseren, dat had dit evenwicht gemakkelijk kunnen verstoren. In plaats daarvan wilde ik iets heel kleins en subtiels maken dat de herinneringen van het bos en zijn relatie met de bewoners van de nabijgelegen plaats oproept."