Groeisculptuur complex de Haandrik, scheepsvormen

Afmetingen: 22 meter bij 1,50 meter
Locatie: sluizencomplex de Haandrik
Eigenaar: Provinciale Waterstaat

Twee scheepsvormen van natuurlijk materiaal. Zichtbaar vanaf de weg, vanaf het water en vanuit de trein met name in de lente en zomer

Het werk is een scheepsvorm die tijdens de bloei van Scilla Siberica, een bolgewas dat eind maart/april bloeit verschijnt aan de landzijde. Het schip op het droge heeft tijdens de bloeitijd de kleur van het water, blauw, en vormt dus eigenlijk het negatief van wat er in de sluis die ernaast ligt gebeurt tijdens het schutten. Ook de vorm van de boot is omgekeerd en is dus die van de spiegeling van een boot in het water.

Zo legt een schuit van water tijdelijk aan op het land; de verhouding is eindig als de kortstondige relaties, die sluis en schip nu eenmaal gedoemd zijn met elkaar te hebben. Elk sluiscomplex met zijn scheepsvorm wordt met extra witte berkenbomen omgeven; het zicht op de kunstwerken wordt als het ware via de bomen naar de vorm geleid.