Kronkelende boom

Materiaal: karton en brons
Bouwjaar: 2012
Eigenaar: Gemeente Hardenberg

Ter gelegenheid van het nieuwe gemeentehuis heeft de gemeente Hardenberg door Maartje Korstanje een kunstwerk laten ontwerpen voor in de centrale hal.

Maartje heeft zich laten leiden door de vorm van de boom. De boom staat voor wortelen, een stevig fundament én voor groei. Tevens is de boom een ecosysteem op zich. In de boom spelen zich vele levens af. Diverse groepen van organismen lever erin.

In de kronkelende boom vorm, die als basis gebruikt is voor dit kunstwerk, hangen 29 bronzen vogelnesten. Het zijn afgietsels van echte vogelnesten die gevonden zijn in verschillende kernen in de gemeente Hardenberg, door burgers zelf. Deze bronzen nesten staan voor alle

kernen in de gemeente Hardenberg. Een boom waarin iedereen samen kan kwetteren en wonen, er is stabiliteit en democratie, iedereen kan zich nestelen in de gemeente en letterlijk zijn ei kwijt. De nesten suggereren bovendien dat er vogels zijn in het gebouw. Levendigheid en bedrijvigheid zijn goede arbeidsvitaminen.

Maartje Korstanje deelt het grote belang van duurzaamheid voor de gemeente. Het duurzame gebouw kreeg van haar een duurzaam sculptuur.