Waarmee moet u als organisator van een evenement rekening houden?

Organiseert u een evenement? Dan zijn er verschillende zaken waarmee u rekening moet houden. Of er zijn regels. Misschien moet u extra maatregelen nemen. We kijken hiernaar als we uw aanvraag voor een evenementenvergunning beoordelen.

De plek
Een klein evenement kunt u meestal overal in de gemeente houden. Soms gelden voor een plek extra regels.

  • Per plek mag u maximaal 2 belastende evenementen per jaar organiseren. Een belastend evenement is een evenement waarbij:
    - er geluidsoverlast is voor de omgeving, bijvoorbeeld door muziek en/of
    - doorgaande wegen of straten zijn afgesloten.
  • Per plek mag u 1 keer per jaar een meerdaags (maximaal 2 dagen achter elkaar) muziekevenement houden. Op diezelfde plek mag u daarnaast in een jaar nog 1 belastend evenement van 1 dag organiseren. Een uitzondering geldt voor meerdaagse feesten die al heel lang bestaan.

Het kan natuurlijk gebeuren dat er 2 evenementen op dezelfde datum en plek zijn gepland. We proberen dit op te lossen door met beide partijen te praten. Komen de partijen er niet uit? Dan maken wij een keus. We kijken daarbij naar de uitstraling van het evenement, de doelgroep, praktische zaken en ‘oude rechten’.

Eindtijd evenement

  • Muziek op een evenement moet op vrijdag en zaterdag om 01.00 uur zachter worden gezet. Alleen achtergrondmuziek mag dan nog. De festiviteiten mogen daarna nog tot 02.00 uur doorgaan.
  • Bij evenementen op zondag tot en met donderdag moet de muziek om 24.00 uur zachter worden gezet. Tot 01.00 uur mag u achtergrondmuziek draaien.
  • Terrassen van cafés of restaurants rond het evenement moeten om 01.00 uur gesloten zijn. Terrassen die horen bij het evenemententerrein moeten op vrijdag en zaterdag om 02.00 uur gesloten zijn. Van zondag tot en met donderdag geldt een eindtijd van 01.00 uur.

Bereikbaarheid voor hulpdiensten
Het evenemententerrein moet goed en vanaf 2 kanten bereikbaar zijn voor hulpdiensten. We kunnen hiervoor eisen stellen.

Aantal bezoekers
Bij het bepalen van het maximaal aantal bezoekers moet u rekening houden met:

  • de ruimte die nodig is voor de inrichting van het evenement
  • de benodigde facilitaire voorzieningen (denk aan toiletten enzovoort) en
  • vrij te houden vluchtwegen of nooduitgangen

Mindervaliden
Zorg ervoor dat het evenement goed bereikbaar is voor mensen die minder mobiel zijn (mindervaliden). Bijvoorbeeld door te zorgen voor een verhard hoofdpad richting de ingang, een brede toegangspoort en minimaal 1 ruim aangepast toilet. Communiceer vooraf duidelijk over de bereikbaarheid voor mindervaliden.

Verkeersveiligheid
Soms mag u straten gebruiken voor een (sport)evenement. U werkt dit nader uit in een verkeersplan.

Tijdelijke bouwwerken
Tijdelijke bouwwerken zijn bijvoorbeeld een tent, podium of tribune. Als organisator van het evenement moet u de veiligheid en betrouwbaarheid van deze tijdelijke bouwwerken laten zien met berekeningen en tekeningen.

Afval
Als organisator van het evenement zorgt u ervoor dat het afval wordt opgeruimd en afgevoerd.

Ballonnen oplaten
We willen dat er zo min mogelijk ballonnen bij evenementen worden opgelaten of uitgedeeld. Bij evenementen die wij (mede) organiseren, worden geen ballonnen uitgedeeld of opgelaten. Bij andere evenementen kunnen we dit verbieden. Wensballonnen zijn verboden.

Veiligheid
Als organisator zorgt u voor de veiligheid tijdens het evenement. Afhankelijk van het soort evenement en het aantal bezoekers zorgt u voor beveiligers. Ook kunnen we om een Veiligheidsplan vragen. Hierin staan mogelijke risico’s en maatregelen.

Volksgezondheid
U neemt maatregelen om de volksgezondheid van deelnemers en bezoekers te beschermen. Dit kan door de inzet van EHBO-ers. Of door professionele medische hulpverlening bij het evenement.

Minder gebruik van alcohol
We voeren een actief beleid om het gebruik van alcohol te verminderen. Daarom mag u geen happy hours houden. Reclame maken voor alcohol op uw evenement is ook verboden. Ook moet u ervoor zorgen en controleren dat jongeren onder de 18 jaar geen alcohol krijgen. Er zijn gratis posters. Deze wijzen ouders erop dat ze geen alcohol voor hun kind moeten halen. U kunt de posters aanvragen via polsbandjes@hardenberg.nl. Geef hierbij de volgende informatie door:

  • Hoeveel posters wilt u hebben?
  • Voor welk evenement hebt u posters nodig?
  • Hoe groot moeten de posters zijn? A2 of A1 formaat.
  • De datum waarop u de posters uiterlijk nodig hebt.
  • Het adres waar u de posters wilt ontvangen.

Drugs en lachgas
Het is verboden om drugs te gebruiken. Verder raden we het af om lachgas tijdens een evenement te (laten) verkopen. Het is verstandig om dit te verbieden. 

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het online contactformulier.

Bel mij terug

Hebt u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.