Sloopbewijs

De gemeente kan een sloopbewijs uitgegeven als een leegstaand agrarisch gebouw maximaal zes maanden geleden gesloopt is of nog gesloopt gaat worden. Met het sloopbewijs kunnen onder voorwaarden ontwikkelingen waarvoor sloopcompensatie nodig is gerealiseerd worden (bijvoorbeeld het bouwen van een woning). Hiermee wil de gemeente de sloop van leegstaande agrarische gebouwen stimuleren.

Een sloopbewijs is een bewijs dat u onlangs een leegstaand agrarisch gebouw heeft gesloopt (maximaal 6 maanden geleden) of voornemens bent om te gaan slopen. Het sloopbewijs wordt door de gemeente afgegeven.

Het sloopbewijs kan gebruikt worden voor een ontwikkeling waarbij 'sloopcompensatie' nodig is. U kunt het sloopbewijs zelf gebruiken voor een nieuwe ontwikkeling of u kunt het verkopen.

Aanvragen sloopbewijs

U vraagt een sloopbewijs aan via onderstaande links. Als de aanvraag door een gemachtigde wordt ingevuld moeten bij de aanvraag de handtekeningen van de gemachtigde en machtiging-verlener worden toegevoegd.

Voeg aan de aanvraag een situatietekening toe met daarop de genummerde gebouwen. Dit gaat zowel om de gebouwen die gesloopt worden/zijn als de gebouwen die blijven staan.

Lijst met sloopbewijzen

De gemeente houdt een lijst bij van afgegeven sloopbewijzen. Het adres van de slooplocatie en de contactgegevens staan op deze openbare lijst. Op die manier kunnen geïnteresseerden en verkopende partijen met elkaar in contact komen. De lijst is uitsluitend op verzoek in te zien door mensen die actief op zoek zijn naar 'sloopmeters'.

Bij het aanvragen van het sloopbewijs kunt u aangeven welke contactgegevens u op de openbare lijst wilt vermelden.

Verkopen van het sloopbewijs

Als u (een deel van) het sloopbewijs heeft verkocht, kunt u dit via onderstaand formulier aan de gemeente laten weten.

Gebruiken van een deel van het sloopbewijs
Gebruikt u slechts een deel van het sloopbewijs en houdt u minimaal 50 vierkante sloopmeters over? Dan krijgt u voor de resterende sloopmeters een nieuw sloopbewijs.

Bestemmingsplan

Als in de bestemmingsplanprocedure voor de ontwikkeling het sloopbewijs wordt gebruikt, wordt de bestemming van de slooplocatie gewijzigd naar de bestemming zoals vermeld in het sloopbewijs en moet binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan gesloopt worden.

Tijdens de bestemmingsplanprocedure voor de ontwikkeling waarbij het sloopbewijs gebruikt wordt, wordt het sloopbewijs op 'toegezegd' gezet. Op het moment dat het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden, wordt het sloopbewijs verwijderd van de openbare lijst omdat het sloopbewijs dan gebruikt is.

Contact

Bent u geïnteresseerd in een sloopbewijs of hebt u vragen hierover? Bel naar 14 0523 of mail naar dennis.witteveen@hardenberg.nl.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het online contactformulier.

Bel mij terug

Hebt u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.