Veelgestelde vragen

De gemeentelijke belastingaanslagen worden zaterdag 23 februari verstuurd. Alle huishoudens en bedrijven in de gemeente betalen gemeentelijke belastingen. Er zijn verschillende belastingsoorten. Hieronder ziet u de veelgestelde vragen over dit onderwerp.

Staat uw vraag er niet bij? Stel dan uw vraag via ons online contactformulier.

Wat zijn gemeentelijke belastingen?

Alle eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen in de gemeente krijgen een aanslag gemeentelijke belastingen. De belastingen waarvoor eigenaren en gebruikers kunnen worden aangeslagen, zijn de onroerendezaakbelasting (ozb), rioolheffing, afvalstoffenheffing, afvalstoffenheffing variabel, hondenbelasting en BIZ (bedrijven investeringszone).


Waar wordt de opbrengst van de belastingen voor gebruikt?

De gemeente gebruikt de opbrengst van de gemeentelijke belastingen om allerlei taken uit te voeren. U kunt hierbij denken aan onderhoud van wegen en openbaar groen, openbare verlichting, sport, uitkeringen, werkgelegenheidsprojecten of subsidies. Ook wordt het geld gebruikt voor projecten om de gemeente aantrekkelijk en leefbaar te houden.

De tarieven van de gemeentelijke belastingen worden jaarlijks door de gemeenteraad bepaald.


Ik heb een koopwoning, waar betaal ik voor?

Als eigenaar en gebruiker van een woning wordt u aangeslagen voor de onroerendezaakbelasting (ozb), afvalstoffenheffing, afvalstoffenheffing variabel, rioolheffing en de hondenbelasting.


Ik heb een huurwoning, waar betaal ik voor?

Als gebruiker van een woning in de gemeente wordt u aangeslagen voor de afvalstoffenheffing, afvalstoffenheffing variabel, rioolheffing en de hondenbelasting.


Ik heb een bedrijf in de gemeente, waar betaal ik voor?

Als eigenaar of gebruiker van een niet-woning in de gemeente wordt u aangeslagen voor de onroerendezaakbelasting (ozb), rioolheffing en eventueel BIZ (bedrijven investeringszone) als uw object staat binnen het afgebakende gebied in het centrum van Hardenberg of Dedemsvaart.

Als eigenaar van een niet-woning wordt u aangeslagen voor het ozb-eigenaren gedeelte en eventueel BIZ. Als gebruiker van een niet-woning wordt u aangeslagen voor het ozb-gebruikers gedeelte, rioolheffing en eventueel BIZ.

Als u zowel eigenaar als gebruiker bent van een niet-woning, wordt u aangeslagen voor rioolheffing, ozb-eigenaren en ozb-gebruikers niet-woning.


Wat wordt er bedoeld met afvalstoffenheffing variabel?

Met afvalstoffenheffing variabel wordt het aantal ledigingen bedoeld die hebben plaats gevonden met uw RST-container of milieupas.

De ledigingen worden altijd achteraf in rekening gebracht en hebben betrekking op het voorgaande jaar of de periode in het huidige jaar dat u gebruiker was.


Hoe kan ik het bedrag betalen?

U kunt het bedrag op meerdere manieren voldoen:

  • U kunt het bedrag zelf overmaken onder vermelding van het aanslagnummer. U mag dan het bedrag in 2 termijnen voldoen.
  • U kunt ook het totaalbedrag voldoen door middel van automatische incasso. Het totaalbedrag wordt dan in 10 termijnen geïncasseerd. De eerste incasso is op 31 maart en loopt dan door tot 31 december.

Hoe kan ik een betalingsregeling aanvragen?

Als u niet de mogelijkheid heeft om het bedrag in twee termijnen zelf over te maken, of het bedrag te voldoen via automatische incasso, dan kunt u een betalingsregeling aanvragen.


Hoe kan ik een automatische incasso krijgen?

Met uw DigiD kunt u een automatische incasso online aanvragen. Mocht het niet lukken om dit online aan te vragen, dan kunt een machtigingskaart voor de automatische incasso telefonisch aanvragen. Hiervoor kunt u bellen naar 14 0523.


Hoe kan ik een rekeningnummer wijzigen?

Met uw DigiD kunt u via de machtiging voor automatische incasso een rekeningnummer online wijzigen.

U kunt ook een machtigingskaart telefonisch aanvragen via het telefoonnummer 14 0523.



Ik ben geen eigenaar meer van de woning, waarom moet ik toch betalen?

Als u op 1 januari eigenaar bent van de woning, krijgt u de aanslag onroerendezaakbelasting. Als u uw woning tijdens het lopende jaar verkoopt, volgt er geen vermindering. Dit heeft ermee te maken dat de ozb een tijdstipbelasting is. De verrekening van de ozb met de nieuwe eigenaar vindt plaats bij de notaris.


Hoe kan ik kwijtschelding aanvragen?

Als u een laag inkomen heeft en weinig vermogen, kunt u online kwijtschelding aanvragen.

Mocht u niet in de mogelijkheid zijn om dit online te doen, kunt u een formulier aanvragen via het telefoonnummer 14 0523.


Gaat de waterschapsbelasting ook via de gemeente?

De gemeente beheert niet de waterschapsbelasting. Dit gaat via het GBLT. Het GBLT is bereikbaar via 088 064 55 55.


Ik heb de aanslag niet per post ontvangen, hoe kan dit?

Het aanslagbiljet kan op twee manieren worden toegestuurd:

De aanslag wordt alleen digitaal verstuurd als u dit zelf heeft aangegeven op uw eigen pagina van MijnOverheid. Heeft u deze keuze niet geselecteerd, dan wordt de aanslag automatisch per post toegestuurd.

U bent zelf de enige die deze keuze kan wijzigen via www.mijnoverheid.nl.


Wat verandert er bij overlijden?

Bij overlijden wordt er ten name van de erven een vermindering verstuurd over de periode dat er geen gebruik was. Er volgt eventueel nog wel een aanslag voor de ledigingen van de RST-container of milieupas (afvalstoffenheffing variabel).

Als er nog iemand op het adres staat ingeschreven, dan wordt deze persoon aangemerkt als hoofdbewoner. Deze persoon ontvangt een nieuwe aanslag voor de gebruikerslasten (afvalstoffenheffing en rioolheffing). 

Als de overledene een koopwoning heeft gehad, dan wordt de ozb niet verminderd, omdat het een tijdstip belasting is. Dit houdt in dat diegene die op 1 januari de eigenaar is van een woning, belastingplichtig is voor de ozb.

Is de woning volgend jaar nog niet verkocht, dan wordt de aanslag ozb opgelegd op naam van 'erven van'. Als na het overlijden van de te naam gestelde geen personen meer staan ingeschreven op het adres, dan worden automatisch de containers/milieupas geblokkeerd. 


Hoe kan ik hondenbelasting aan- of afmelden?

U kunt door middel van uw DigiD de hondenbelasting online aan- of afmelden.

Mocht het niet lukken om dit met uw DigiD te doen, dan kunt u een formulier opvragen via het telefoonnummer 14 0523.


Ik ben het niet eens met de Woz-waarde, wat kan ik doen?

Als u het niet eens bent met de Woz-waarde, dan kunt u een bezwaarschrift schrijven. Maar vaak is dat helemaal niet nodig. Telefonisch of tijdens extra inloopavonden in de hal van het gemeentehuis van Hardenberg kunnen wij uw vraag snel behandelen.

De extra inloopavonden zijn op donderdag 28 februari en 7 maart van 18.00 tot 20.00 uur. Daarnaast kunt u ons tot uiterlijk 29 maart 2019 online een bericht sturen. In de meeste gevallen kunnen wij uw vraag direct telefonisch of per e-mail afhandelen.

Formeel bezwaar maken kan alleen schriftelijk en moet binnen zes weken na dagtekening van de aanslag.


Hoe kan ik een kopie van de aanslag of het taxatieverslag krijgen?

Een kopie aanslag/taxatieverslag kunt u online opvragen via de website www.doccloud.nl/hardenberg. Op deze website vult u uw BSN en het totaalbedrag van de aanslag in.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.