Bestuursdienst Ommen-Hardenberg

De gemeente Hardenberg maakt deel uit van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH). Binnen deze organisatie werken de ambtenaren voor zowel de gemeente Ommen als Hardenberg samen.

De ambtelijke fusie tussen de gemeente Ommen en de gemeente Hardenberg is op 10 juli 2012 van start gegaan. Per 1 januari 2019 wordt de samenwerking binnen de BOH beëindigd. Vanaf die datum krijgen de gemeenten Ommen en Hardenberg ieder weer hun eigen ambtelijke organisatie.

De gemeente Ommen wordt een compacte regiegemeente die veel taken uitbesteedt of inhuurt. Vanaf 1 januari 2019 neemt Ommen op een aantal gebieden producten en diensten af bij de gemeente Hardenberg.

De gemeente Hardenberg kiest voor een volledige ambtelijke organisatie die zelf alle taken en diensten uitvoert. Met het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten en tijdelijke uitvoeringscontracten regelen de gemeenten Ommen en Hardenberg de onderlinge (ambtelijke) dienstverlening. Hiermee blijft de dienstverlening richting inwoners goed geregeld. 

TitelTypeGrootteDownload
Organogram PDF284 KBDownload

Toekomst gemeente na 1 januari 2019

De gemeenten Hardenberg richt voor vanaf 1 januari 2019 een eigen organisatie in. Daarbij kiest de gemeente voor een volledige ambtelijke organisatie die zelf alle taken en diensten uitvoert. Medewerkers van de BOH die niet overgaan naar de gemeente Ommen, treden automatisch in dienst bij de gemeente Hardenberg. Dat is mogelijk omdat personeel van de gemeente Hardenberg ook na 1 januari 2019 voor bepaalde taakgebieden werkzaamheden uitvoert in opdracht van de gemeente Ommen.

Met het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten en tijdelijke uitvoeringscontracten regelen de gemeenten Ommen en Hardenberg de onderlinge (ambtelijke) dienstverlening. Hiermee blijft de dienstverlening richting inwoners goed geregeld. Voor de backoffice van het sociaal domein, het openbaar gebied, ICT, gegevensbeheer, postafhandeling en het archief levert de gemeente Hardenberg de producten en diensten aan de gemeente Ommen tot en met 2024. 

Voor de taakgebieden facilitaire zaken, salarisadministratie, belastingen en verzekeringen sluiten de gemeenten tijdelijke uitvoeringscontracten met een looptijd van twee jaar. De gemeente Hardenberg voert de producten en diensten voor deze taakgebieden in 2019 en 2020 uit in opdracht van de gemeente Ommen.

Voor een aantal taakgebieden is de beschikbare tijd voor de gemeente Ommen te kort om dit uit te besteden bij derden. Om de continuïteit van dienstverlening te waarborgen, voert de gemeente Hardenberg de werkzaamheden op deze gebieden in 2019 nog uit voor Ommen. Het gaat om de Publieksdienst, Samen Doen en werkzaamheden op het gebied van werk & inkomen.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.