Verkoopprocedure De Marke III

Op donderdag 8 september start de inschrijving voor de gemeentelijke bouwkavels voor De Marke III.

Vanaf 5 september 2022 worden de volgende stappen doorlopen:

  1. U hebt 3 weken de tijd om het inschrijfformulier in te vullen. Dit formulier levert u uiterlijk 30 september 2022 om 12.00 uur in bij het Woonteam van de gemeente Hardenberg.
  2. Het inschrijfformulier staat op de pagina De Marke.
  3. Schrijft u zich in voor een kavel voor een twee onder één kapwoning? Dan schrijft u zich éénmalig als koppel in voor 2 kavels. Dubbele inschrijvingen sluiten wij uit van de loting. Bijvoorbeeld als u zich als samenwonend koppel elk op uw eigen naam inschrijft.
  4. Voor alle kavels geldt een zelfbewoningsplicht van 3 jaar. U mag een kavel niet overdragen aan iemand anders. Ook mag u een kavel niet gebruiken voor projectontwikkeling.
  5. Kunt u geen medebouwer vinden? Dan kan het Woonteam u misschien koppelen aan medebouwers.
  6. De inschrijvingstermijn sluit na 3 weken.
  7. We controleren de inschrijvingen met de gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP).
  8. Hebt u zich als enige ingeschreven voor een kavel? Dan wijzen we deze kavel aan u toe. Als er meer inschrijvers zijn, gaan we loten.
  9. We nodigen dan alle inschrijvers uit voor de loting.
  10. Elke inschrijver krijgt van ons een nummer op de avond van de loting.
  11. De (eventuele) loting en toewijzing is op woensdag 12 oktober om 19.00 uur. De loting vindt plaats in de Raadzaal van het gemeentehuis in Hardenberg.
  12. De wethouder of een andere vertegenwoordiger van de gemeente doet de loting. Dit gebeurt in het bijzijn van de notaris.
  13. We loten apart voor de vrijstaande kavels en voor de kavels voor een twee onder één kapwoning.
  14. De wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger trekt een nummer.
  15. De wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger leest de naam of namen voor. Wordt uw naam genoemd? Dan komt u naar voren. Of komt iemand van het Woonteam naar u toe.
  16. U kiest hierna 1 van de nog beschikbare kavels. We markeren deze kavel. En zetten uw gegevens erbij.
  17. U hebt vanaf dat moment een optie op de kavel. Binnen 2 weken betaalt u het optiebedrag van € 400. Hiervoor sturen wij u een factuur.
  18. Elke kavel heeft maximaal 2 reservekandidaten. We loten deze reserveplekken op dezelfde avond.
  19. Is de kavel van uw voorkeur niet meer beschikbaar? Dan kunt u zich aanmelden als reserve voor die kavel (als er niet meer dan 2 reserves zijn).
  20. Vanaf de eerstvolgende werkdag kan iedereen telefonisch of per mail een optie nemen op de kavels die niet zijn verloot. Of zich aanmelden als reserve voor een kavel die in optie is gegeven. We wijzen de kavels in dat geval toe op volgorde van binnenkomst.

De volgende stappen zijn:

  • Schrijft u zich in voor een kavel voor twee-onder-een-kapwoning? Dan schrijft u zich met een medebouwer voor 2 kavels als koppel in. Stopt uw medebouwer? Dan stopt ook uw inschrijving. Kunt u geen medebouwer vinden? Wij hebben een lijst met belangstellenden voor een twee-onder-een-kapwoning.
  • U krijgt als koper van een kavel een paar aantrekkelijke regelingen. Zoals de kavelreserveringsregeling en leegstandswet. Lees vooraf meer over deze regelingen. Of bel het Woonteam van de gemeente voor meer informatie: 14 0523.
  • Vraag informatie over de kosten bij aannemers. Of bekijk wat het gaat kosten als u uw eigen woning gaat bouwen.
  • Breng de andere kosten in beeld. Zoals de kosten voor de aansluiting op nutsvoorzieningen, kadasterkosten en notariskosten. Wilt u duurzaam bouwen? Houd hier ook rekening mee.
  • Informeer bij uw hypotheekverstrekker wat kan. Het duurt ongeveer 2 maanden voordat u een offerte krijgt. Zorg dat u alle informatie hebt. Zoals de loongegevens, een geldig identificatiebewijs, pensioengegevens, wel of geen BKR-registratie. Later vraagt uw hypotheekverstrekker ook om de aannemings- en koopovereenkomst.
  • Koopt u een kavel voor een twee-onder-een-kapwoning? Dan is de aktepassering van beide kavels gelijktijdig. Dit hoeft niet bij dezelfde notaris te zijn.
  • Kiest u voor een notaris buiten de gemeentegrenzen? Dan kost dat misschien meer. Bijvoorbeeld door volmacht/onderzoekskosten. Deze kosten betaalt u als koper.
  • Lees vooraf de regels van het bestemmingsplan. Zo wordt u niet verrast als u een vergunning aanvraagt. Bel ons voor meer informatie over het bestemmingsplan: 14 0523.
  • Informatie over het bestemmingsplan staat op de pagina De Meerstal II - Vastgesteld.
  • Hebt u een kavel gekocht, maar is de koopakte nog niet gepasseerd? Houd er dan rekening mee dat wat u doet, zoals het uitvoeren van een sonderingsonderzoek, het maken van de bouwtekening of het aanvragen van een omgevingsvergunning voor eigen rekening en risico zijn.
  • Als u de kavel koopt, tekent u de koopovereenkomst van de kavel. U stuurt het ondertekende exemplaar terug. De koopovereenkomst stuurt u voor een laatste controle nog een keer naar de hypotheekverstrekker.
  • De definitieve koopovereenkomst passeert bij de notaris op hetzelfde moment als de hypotheek.
  • Vraag de vergunningen aan die u nodig hebt. Bel voor meer informatie met de Publieksdienst: 14 0523. Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwe woning duurt ongeveer 8 weken. Daarna volgt er nog een bezwaartermijn van 6 weken. Na deze periode is de vergunning onherroepelijk.
  • Gaat u bouwen met een aannemer? Dan kunt u het contract met de aannemer tekenen.

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer weten over het inschrijven en kopen van een kavel? Of over de regelingen? Bel of mail met het Woonteam van de gemeente Hardenberg: 14 0523 of woonteam@hardenberg.nl.

Woonteam

Heeft u interesse in een bouwkavel in de gemeente Hardenberg? Voor ondersteuning bij het aankoopproces kunt u terecht bij het Woonteam.